per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2015-03-01
7
28
7
27
15071
Original Article
چیستی، امکان و ملزومات فلسفه تطبیقی
Nature, Possibility and Requirements of Comparative Philosophy
غلامعلی حدادعادل
1
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران
مقایسه میان فیلسوفان و نظامهای فلسفی از صدر تاریخ فلسفه تا روزگار ما همواره وجود داشته، چنانکه فارابی مؤسس فلسفه اسلامی در کتاب الجمع بین رأی الحکیمین، بهنوعی تطبیق میان فلسفههای افلاطون و ارسطو پرداخته است. معهذا این پل ماسون اورسل در اوایل قرن بیستم با انتشار کتاب فلسفه تطبیقی (1931) بود که با دیدگاهی تاریخمحور و با توجه به مرکزیت اندیشه غربی، بحثی منسجم و روشمند را در این باب آغاز و به بررسی تطبیقی آراء و دیدگاههای فلسفی پرداخت. این مقاله ضمن تأمل در چیستی، امکان، ضرورت، شرایط و مقاصد فلسفه تطبیقی به زمینه فکری فرهنگی طرح فلسفه تطبیقی و وضعیت و آسیبشناسی آموزش و پژوهش آن در ایران معاصر پرداخته و در گامی ایجابی به معرفی و تحلیل سه الگوی فلسفه تطبیقی در دوره معاصر ـ یعنی رویکرد تطبیقی اتین ژیلسون، هانری کربن و توشیهیکو ایزوتسو با توجه به آثار تطبیقی این محققان ـ که نشانگر امکانات و محدودیتهای فلسفه تطبیقی با توجه به سنت فلسفه اسلامی است، میپردازد. تأمل در باب موقعیتمحوری «کانت» در تاریخ فلسفه غربی و اهمیت توجه به آن در مطالعات تطبیقی فلسفه، بخش پایانی این مقاله است.
Comparison between philosophers and philosophical systems has been there since the beginning of the history of philosophy until our time, as Farabi in his book, Al-Jam’ Bayn Rai’ al-Hakimayn, somehow has comparatively studied the viewpoints of Plato and Aristotle. Nevertheless, it was Paul- Masson Oursel, who in the early twentieth century, through a historical approach, focusing on Western thought, launched an integrated methodological discussion of this issue in his book, Comparative Philosophy (1931), and comparatively studied philosophical viewpoints and idea. The present paper, while reflecting on the nature, possibility, conditions and objectives of comparative philosophy, is an attempt to study the intellectual and cultural backgrounds of the idea of comparative philosophy and condition and pathology of its teaching and research in contemporary Iran. Also in a positive step, attempts have been made to introduce and analyze three models of comparative philosophy in contemporary era – that is, the comparative approaches of Étienne Gilson, Henry Corbin and Toshihiko Izutsu in the light of their comparative works – which underline the possibilities and limitations of comparative philosophy with regard to the tradition of Islamic philosophy. Reflecting on the pivotal status of Kant in the history of Western philosophy and significance of paying attention to it in comparative philosophical studies constitute the concluding part of this paper.
http://www.jsfc.ir/article_15071_1d4c67d62aa3a0a0d1b4130d66f5e6e4.pdf
فلسفه تطبیقی
فلسفه اسلامی
اتین ژیلسون
هانری کربن
توشیهیکو ایزوتسو
فلسفه کانت
Comparative philosophy
Islamic Philosophy
Kantian Philosophy
Étienne Gilson
Henry Corbin
Toshihiko Izutsu
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2015-03-01
7
28
29
59
15080
Original Article
علم بهنجار و بومیکردن علوم اجتماعی
Normal Science and Indigenization of Social Sciences
محمدحسین پناهی
panahi@atu.ac.ir
1
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
بومی کردن علوم اجتماعی یکی از مباحث مهم توسعه علمی در کشورهای جهان سوم میباشد که پیوند نزدیکی با تحولات حوزه جامعهشناسی علم جدید دارد. هدف مقاله حاضر این است که نشان دهد علم بهنجار یا عادی میتواند منجر به بومی کردن علوم اجتماعی شود. برای این کار ابتدا ادعاهای دو دیدگاه اثباتگرا و انتقادی (تاریخگرا) را درباره علوم اجتماعی توضیح دادیم و نظر آنها را درباره ضرورت بومی کردن علوم اجتماعی مطرح کردیم. معلوم شد برخلاف دیدگاه اول، در دیدگاه دوم بحث بومی کردن علوم اجتماعی یک ضرورت اساسی است. سپس چارچوب مفهومی تحقیق را، که نظریه انقلابات علمی توماس کوهن بود، بهطور خلاصه توضیح دادیم، تا معلوم شود دگرگونیهای تدریجی و انقلابیِ علمی و علم بهنجار یا عادی از نظر کوهن چه معنی و جایگاهی در پژوهشهای علمی دارد. آنگاه با اشاره به پنج بُعد اساسیِ کار تحقیق در علوم اجتماعی ـ یعنی انتخاب موضوع، انتخاب روش، اکتشاف، توصیف و تبیین ـ بحث بومی کردن را در هر بُعد از نظر رهیافت اثباتگرا و انتقادی مورد بحث قرار دادیم. این مباحث نشان داد که علیرغم اختلافات اساسیِ نظری بین دو پارادایم، وقتی عملاً اصحاب هر دو رهیافت وارد کار تحقیق جدی شوند، نتیجه فعالیت آنها بومی شدن علوم اجتماعی میباشد. بنابراین، مهم آن است که پژوهشگران هر دو دیدگاه دست به تحقیقات جدی و دقیقِ انتقادی زده و همه فرایند تحقیق را از انتخاب موضوع تا تبیین و نقد نظریه طی کنند.
Indigenization of social sciences is one of the important issues in scientific development in the Third World countries which has close relations with the developments in the field of modern sociology of science. The main objective of the present paper is to demonstrate that normal science can lead to indigenization of social sciences. For this purpose, in the first place two approaches, i.e. positivist and critical (historicist) to social sciences were explained and their viewpoints about the necessity of indigenization of social sciences were discussed. It was found that contrary to the first approach, the second approach considers indigenization of social sciences a fundamental necessity. In the next step, the conceptual framework of the research, i.e. Thomas Cohen’s theory of scientific revolutions was explained briefly to shed light on the status and meaning of the gradual and revolutionary scientific changes and normal science in scientific research in Cohen’s perspective. Then, by alluding to the five fundamental dimensions of research in social sciences – that is, selection of the subject, selection of research method, exploration, description and explanation – indigenization was discussed in each dimension in positivist and critical approaches. The findings indicate that despite fundamental theoretical differences between the two paradigms, when the advocates of the two approaches practically engage in a serious research, the outcome of their activities are indigenization of social sciences. Therefore, what is important is that the researchers, who follow any of the two approaches, engage in serious, precise critical research and go through all stages of the process of research from selection of the subject to explanation and criticism of theory.
http://www.jsfc.ir/article_15080_914f6b417369f53435f04b4388c58e3c.pdf
جامعهشناسی علم
علم بهنجار
بومی کردن علوم اجتماعی
پارادایم اثباتگرایی
پارادایم انتقادی
Sociology of Science
Normal Science
Indigenization of Social Sciences
Positivist Paradigm
Critical Paradigm
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2015-03-01
7
28
61
89
15081
Original Article
نقد مطالعات گونهشناسی دینداری و ارائه چارچوبی نو
A Criticism of Typological Studies of Religiosity and Presentation of a New Model
آرش حسنپور
arash.hasanpour@gmail.com
1
علی ربانی
a.rabbani@ltr.ui.ac.ir
2
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه اصفهان
بررسیهای چندگانه در سطوح و جوانب مختلف مطالعات گونهشناسی دینداری داخلی نشان میدهد که این پژوهشها فاقد الگویی جامع و منطقی برای گونهشناسی دینداریاند. این فقدان الگو و چارچوب مطالعه از حیث منطق، فرایند و روش مطالعه، تحقیقات پیشین در این زمینه را دچار آشفتگیهای عدیده و نقایص جدی ساخته است. احراز این مدعا، مستلزم مرور و نقادی تحقیقات گونهشناسی دینداری بهمنظور دستیابی به الگویی برای مطالعات گونهشناسی دینداری آتی است. نتایج این تتبع و نقادی، در پژوهش حاضر نشان میدهد، نقایص مطالعات پیشین، ناظر بر: عدم تعریف دقیق مفاهیم، عدم اشاره به شیوه، موضوع و معیار گونهشناسی، تشریح نساختن مسیر مطالعه و نهایتاً فاقد منطق بودن این گونهشناسیها است. این پژوهش با ارائه «نقشه پیشینه» مطالعات گونهشناسی دینداری، راهکارهایی را جهت رفع این کاستیها پیشنهاد نموده و نهایتاً چارچوب پیشنهادی خود را برای مطالعات گونهشناسی دینداری ارائه مینماید.
Multifaceted studies of different levels and aspects of domestic typological studies of religiosity indicate that these studies lack a comprehensive and logical model for typological study of religiosity. This lack of model and framework, has caused the previous studies suffer from several disarrays and serious defects. In order to prove this contention, it is necessary to review and critically study the typological studies of religiosity in order to attain a model for future typological studies of religiosity. The findings of the present critical study and research indicate that the shortcomings of the previous studies include the followings: lack of proper definition of concepts, lack of allusion to the method, subject and criterion for typology, lack of illustration of the path of study and finally lack of logic in these typological studies. Through offering a “background map” of typological studies of religiosity, the present paper has presented some solutions for removal of the said shortcomings and finally has proposed a framework for typological study of religiosity.
http://www.jsfc.ir/article_15081_53ea84276125645ef5ba4f5f5032677f.pdf
مطالعات دینداری
گونهشناسی دینداری
اجزاء گونهشناسی
مسیر گونهشناسی
چارچوب گونهشناسی
Religiosity Studies
Religiosity Typology
Components of Typology
Typology Pathway
Typology Framework
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2015-03-01
7
28
91
122
15082
Original Article
پژوهشی پدیدارشناسانه برای فهمِ جوهره مدیریت جهادی
A Phenomenological Study for Understanding the Essence of Jihadi Management
میثم لطیفی
latifi@isu.ac.ir
1
حسن سعدآبادی
saadabadi@isu.ac.ir
2
استادیار دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیهالسلام
کارشناسارشد معارف اسلامی و مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
جریان انقلاب اسلامی و رویدادهای پس از آن، به شکلگیری نوعی رفتار، فرهنگ و سبک مدیریت سازمانی منجر شد که بعدها بهعنوان کار و مدیریت جهادی تعبیر گردید. بدیهی است که بیتوجهی به جوهره اصلی و عامل حیاتی اندیشه جهادی، باعث انحراف یا سوء برداشت از آن گردد. هدف این پژوهش، فهم جوهره این پدیده نوظهور و شناخت تفاوتهای مبنایی آن با سایر پدیدههای مشابه است. از اینرو، پژوهش حاضر با استفاده از روش پدیدارشناسی تفسیری، به بررسی و تحلیل بیش از 60 مورد از بیانات حضرت آیتالله خامنهای در موضوع جهاد پرداخته است. بر اساس یافتههای این پژوهش، تمایز محوری فعالیتهای جهادی در قالب ایمان به غیب، معنادار است و کسب و تقویت آن از طریق تقوا ممکن میباشد. ریشه اثرگذاری مدیریت جهادی به روح عرفانی و معنوی فرد برمیگردد و در نهایت، ماهیت مدیریت جهادی بر مبنای مبارزه تعریف میشود و بر دو رکن اساسی «کوشش فراوان» به همراه «مقابله با موانع موجود» در مسیر دستیابی به پیشرفت و تمدن اسلامی قوام یافته است. درک صحیح از ماهیت مدیریت جهادی میتواند منجر به شکلگیری فرهنگ جهادی با ابعادی مانند استفاده از ظرفیتها، مقابله با مانعها و محدودیتها و نیز ارائه نمونهها و اسوهها گردد. توفیق در اجرای این سبک از مدیریت، منجر به پیامدهایی از جمله ایجاد نشاط و امید در سازمان، دستیابی سریعتر به هدف، تقویت ساخت درونی، چشیدن طعم عزت و رسیدن به پیشرفت و تمدن خواهد شد.
The current of Islamic Revolution and its consequent developments led to the formation of a kind of behavior, culture and organizational management model that was later interpreted as jihadi work and management. Evidently, inattention to the original essence and vital factor of jihadi thought would lead to diversion or misconception. The objective of this research is to understand the essence of this emerging phenomenon and its fundamental differences with similar phenomena. Hence, employing interpretative phenomenology, the present paper is an attempt to study and analyze more than 60 statements of Ayatollah Seyed Ali Khamenei about jihad (holy struggle).
The findings of this research indicate that the pivotal distinction of jihadi activities become meaningful in the framework of faith in the invisible and acquisition of this faith as well as its bolstering is possible through piety. The effectiveness of jihadi management is rooted in individual’s mystical and spiritual spirit; and, finally the nature of jihadi management is defined on the basis of struggle, which is founded on two pillars, i.e. ample efforts; and struggling against the obstacles in the way of achieving Islamic progress and civilization.
Proper understanding of the nature of jihdi management can lead to the formation of jihadi culture with such dimensions as utilization of the capacities, struggle against the obstacles and limitations as well as introduction of examples and epitomes. Success in launching this model of management would lead to such results as happiness and hope in the organization, quicker access to the goal, strengthening of the inner construct, experiencing dignity and achieving progress and civilization.
http://www.jsfc.ir/article_15082_05fb624da20afe39d0689f69d457d19b.pdf
نظریههای مدیریت
سبکهای مدیریت
مدیریت جهادی
مدیریت اسلامی
دفاع مقدس
پدیدارشناسی
Management Theories
Management Models
Jihadi Management
Islamic management
Sacred Defense
Phenomenology
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2015-03-01
7
28
123
152
15083
Original Article
الگوی ارزشیابی خطمشیهای عمومی در پرتو معرفت علوی
Model of Evaluation of Public Policies in the Light of Alavid Knowledge
بهروز رضاییمنش
rezaeemanesh@gmail.com
1
مهدی عبدالحمید
m.abdolhamid@atu.ac.ir
2
علیاصغر پورعزت
pourezzat@ut.ac.ir
3
فتاح شریفزاده
sharifzadeh@atu.ac.ir
4
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
استاد دانشگاه تهران
استاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
یکی از جوانب مهم نظامهای اجتماعی که در جهتدهی و هویتبخشی به آنها اهمیت دارد، اهداف و بهتبع آن شاخصهای ارزشیابی عملکرد آنها است. در نوشتار پیشرو، پژوهشگران با بهرهگیری از منابع ارزشمند «نهجالبلاغه» و «غررالحکم و دررالکلم» و با استفاده از روش تحلیل محتوا، شاخصهای ارزشیابی را استنباط کرده و بر مبنای مدلسازی ساختاری ـ تفسیری ارتباط آنها با یکدیگر را تبیین و سطحبندی نمودهاند. جامعه آماری این پژوهش 15 نفر از خبرگان آشنا به منابع دینیاند و نمونهگیری بهصورت نظری صورت گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که اهداف نظامهای اجتماعی به دو دسته بزرگ ایجابی و سلبی قابل تقسیم است. هدف ایجابی نظام اجتماعی، تربیت انسانها و قربالیالله و اهداف سلبی، رفع فقر، رفع ظلم، رفع ترس، رفع موانع اختیار، رفع وابستگی، رفع ذلت، رفع جهل، و رفع ویرانی است. این دو گونه اهداف، با هم پیوندی ناگسستنی دارند.
One of the important aspects of social systems, which is important in directing and identifying them, is their objectives and consequently the indexes for evaluation of their performance.
Attempts have been made in this study to infer evaluation indexes from sources such as Nahj al-Balaghah and Gorar ul Hekam wa Durar ul-Kalem through content analysis and on the basis of structural-interpretative modeling, their connection with each other has been explained and classified. The statistical population of this study included 15 experts of religious sources and sampling was done through theoretical method. The findings of the research indicate that the objectives of social systems can be divided into two broad categories, i.e. positive and negative. The positive objectives of social system include raising of human beings and proximity to God; and the negative objectives include alleviation of poverty, removal of oppression, removal of fear, removal of obstacles to freewill, removal of dependency, removal of abjection, removal of ignorance, and removal of devastation. These two categories of objectives have inseparable ties with each other.
http://www.jsfc.ir/article_15083_dfde1b2b919e711c654d51304e5027d3.pdf
الگوی ارزشیابی خطمشی
حکومت
معرفت علوی
هدف
شاخص ارزشیابی
Model of Policy Evaluation
Government
Alavid Knowledge
objective
Evaluation Index
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2015-03-01
7
28
153
175
15084
Original Article
تأثیر جهتگیریهای مذهبی و روشهای مقابله مذهبی بر اعتیادپذیری دانشجویان دانشگاه تبریز
Impact of Religious Orientations and Religious Coping on Addiction Vulnerability among Students of Tabriz University
رحیم بدریگرگری
badri_rahim@yahoo.com
1
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
اعتقادات دینی بهعنوان مجموعهای از باورها، بایدها و نبایدها و نیز ارزشهای تعمیمیافته، از مؤثرترین تکیهگاههای روانی بهشمار میرود که قادر است معنای زندگی را در لحظههای عمر فراهم سازد و در شرایطی خاص نیز با فراهمسازی تکیهگاههای تبیینی، فرد را از تعلیق و بیمعنایی و گرایش به رفتارهای ناسازگانه نجات دهد. این پژوهش با هدف تعیین نقش جهتگیری و روشهای مقابله مذهبی بر اعتیادپذیری دانشجویان دانشگاه تبریز انجام گرفت. از این دانشجویان 383 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی نسبتی از دانشکدههای برق، شیمی و علوم انسانی ـ اجتماعی انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه جهتگیری مذهبی مالتبای، پرسشنامه مقابله مذهبی پارگامنت و همکاران و پرسشنامه اعتیادپذیری استفاده شد. برای تحلیل آماری دادهها از تحلیل مسیر بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد اثر مستقیم روش مقابلهای مذهبی مثبت، جهتگیری مذهبی درونی، جهتگیری مذهبی بیرونی شخصی و روش مقابله مذهبی منفی بر اعتیادپذیری دانشجویان معنیدار است. همچنین یافتهها بیانگر آن است که 33 درصد از اعتیادپذیری دانشجویان از طریق جهتگیری مذهبی درونی، جهتگیری بیرونی شخصی و اجتماعی، مقابله مذهبی مثبت و منفی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم تبیین میشود.
Religious faith as a generalized set of beliefs, Ought-To’s and Ought-Not-To’s and values are among the most effective psychological supports, which can give meaning to moments of life and under certain circumstances can provide a explanatory supports to rescue human beings from suspension and meaninglessness or tendency towards abnormal behaviors.
The main objective of the present research was to determine the impact of religious orientation and methods of coping on addiction vulnerability among the students of Tabriz University. The sample consisted of 383 students who were selected through random sampling method from the faculties of Electricity, Chemistry, Humanities and Social Sciences. The necessary data were collected by using the following scales: The Age-Universal’ I-E Scale, The Brief RCOPE and Addiction Vulnerability Scale. Path analysis was used to analyze the data. The findings of the research indicate that there is a significant positive relationship between direct positive religious coping, intrinsic religious orientation, personal extrinsic religious orientation, and negative religious coping with addiction vulnerability among students. The findings also showed that 33% of the variance of addiction vulnerability was accounted by linear combination of intrinsic religiosity, personal extrinsic religious orientation, social extrinsic religious orientation and negative and positive religious coping.
http://www.jsfc.ir/article_15084_8444b11ef072ff3013508723fbf6fea7.pdf
باورهای دینی
مقابله مذهبی
اعتیاد به مواد مخدر
جهتگیری مذهبی
دانشجویان
religious beliefs
Religious Coping
Drug Addiction
Religious orientation
Students
per
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
2008-3696
2015-03-01
7
28
177
194
15085
Original Article
فرهنگ سازمانی دانشگاه و ازخودبیگانگی تحصیلی دانشجویان: نقش واسطهای اهداف تسلط
University Organizational Culture and Students Academic Alienation: Mediational Role of Mastery Goals
منصور بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
1
جواد امانی ساریبگلو
mj.amani@gmail.com
2
میرمحمود میرنسب
mirnasab2006@gmail.com
3
مهسا صالح نجفی
m.yamur66@gmail.com
4
استاد دانشگاه تبریز
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
دانشیار دانشگاه تبریز
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران
ازخودبیگانگی حالت انزوا از یک گروه یا فعالیتی است که انتظار میرود فرد در حالت عادی با آن گروه احساس همبستگی نموده یا با آن فعالیت درگیر شود. ازخودبیگانگی تحصیلی باعث میشود دانشجویان کمترین مشارکت را در فرآیندهای سازمانی داشته باشند و این امر باعث محروم شدن و جدا ماندن آنها از گروه یادگیران در جامعه دانش محور امروز میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی دانشگاه با ازخودبیگانگی تحصیلی دانشجویان، با توجه به نقش واسطهای اهداف تسلط در قالب الگوی علّی است. نظریه اهداف پیشرفت بیان میکند که هر چقدر عوامل محیطی مانند فرهنگ سازمانی از آزادی عمل فرد حمایت کنند، این فرد اهداف تسلط را در خود شکل داده و ازخودبیگانگی تحصیلی کمتری را تجربه خواهد نمود. برای آزمون مدل نظری از طریق روش مدلیابی معادلات ساختاری، 357 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامههای ازخودبیگانگی تحصیلی، اهداف تسلط و ابعاد فرهنگی هافستد پاسخ دادند. نتایج آزمون مدل نظری نشان داد که اهداف تسلط اثر منفی بر ازخودبیگانگی تحصیلی دارد. ابعاد فرهنگ سازمانی (ابهامگریزی، جمعگرایی و فاصله قدرت) نیز اثر منفی بر اهداف تسلط دارند. اما اثر مردانگی معنیدار نبود. بهطور کلی یافتههای مطالعه حاضر نشان دادند اگر فرهنگ سازمانی دانشگاه از خودمختاری دانشجویان حمایت کند، آنها ازخودبیگانگی تحصیلی کمتری را تجربه خواهند کرد.
Alienation is isolation from a group or an activity, while in a normal situation an individual is expected to feel solidarity with that group or engage in that activity. Academic alienation causes students to have the least participation in the organizational processes, which leads to their deprivation and isolation from the group of learners in today’s knowledge-based society. The objective of the present paper is to study the relationship between university organizational culture and academic alienation taking into account the meditational role of mastery goals in the form of causal model. The goals of progress theory states that the more environmental factors such as organizational culture support the freedom of action of an individual, the more the individual would form his/her mastery goals and would experience lower degree of alienation. In order to test the theoretical model, the structural equation modeling method was employed to select 357 master’s program students of Tabriz University through cluster sampling method. Geert Hofstede’s Cultural Dimensions, Academic Alienation and Mastery Goals Questionnaires were used for the collection of data. The results of the theoretical test indicate that the mastery goals have negative impacts on academic alienation. The dimensions of organizational culture (uncertainty avoidance, collectivism and power distance) too have negative impacts on mastery goals. But the impact of masculinity is not significant. Overall, the findings of the present paper indicate that if the university organizational culture supports the students’ freedom (self-determination), they would experience a lower degree of academic alienation.
http://www.jsfc.ir/article_15085_609c268a49c8b525b71ae221e3cbf078.pdf
فرهنگ سازمانی
اهداف تسلط
ازخودبیگانگی تحصیلی
Hofstede Cultural Dimensions
mastery goals
Academic Alienation