@article { author = {Khakpour, Abbas}, title = {Typology of Studies of Organizational Culture}, journal = {}, volume = {4}, number = {شماره 15-14}, pages = {83-98}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {There are various definitions, theories and models of organizational culture. Organizational culture has been studied, investigated and measured through various methods. Diversity of these studies, both from theoretical or methodological viewpoints, has caused bewilderment in this discipline. However, according to scholars, the maturity of a scientific concept has always been accompanied with the development of its research methodology. The present paper therefore focuses on the typology of studies of organizational culture through descriptive-analytical method. The present typology is based on three criteria, i.e. ontology, epistemology and methodology. The research field of the present study includes theoretical texts, measurement tools, and empirical studies about organizational culture. After analysis of texts and theories of organizational culture, four types of studies of organizational culture were found (including studies based on sub-cultures, studies based on key features, two-stage studies based on combination of key features and sub-cultures, and studies based on limited scope approach). The characteristics of each type were classified and then the types of organizational culture were studied with regard to methodological factors.}, keywords = {Organizational Culture,Typology,Synthetic Studies,Limited Scope Approach,Studies of Sub-Cultures,Studies Based on Features}, title_fa = {سنخ‌شناسی مطالعات فرهنگ سازمانی}, abstract_fa = {تعاریف، نظریه‌ها و الگوهای متنوعی در مورد فرهنگ سازمانی ارائه شده است و فرهنگ سازمانی به طرق گوناگون مورد مطالعه، بررسی و سنجش قرار گرفته است. گونه‌گونی و تنوع این مطالعات، چه به‌لحاظ تئوری‌پردازی و چه به‌لحاظ روش‌شناسی تا حدی موجب سردرگمی این حوزه علمی شده است. با وجود این به‌زعم محققان، بلوغ یک مفهوم علمی همیشه با توسعه روش‌شناسی پژوهش آن همراه است. بر این مبنا مقاله حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی به گونه‌شناسی مطالعات فرهنگ سازمانی می‌پردازد. این گونه‌شناسی برمبنای سه معیار کلیدی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی صورت گرفته‌است. میدان پژوهشی مطالعه، متون نظری، ابزارهای سنجش و پژوهش‌های تجربی فرهنگ سازمانی است. در نهایت با تحلیل متون و نظریات فرهنگ سازمانی، چهار گونه متمایز از مطالعات فرهنگ سازمانی (شامل مطالعات مبتی بر خرده‌فرهنگ‌ها، مطالعات مبتنی بر ویژگی‌های کلیدی، مطالعات دو مرحله‌ای مبتنی بر تلفیق ویژگی‌های کلیدی در خرده‌فرهنگ‌ها و مطالعات رویکرد حیطه)شناسایی شده و شاخصه‌های ممیز و کلیدی هر گونه استخراج گردیده است و سپس گونه‌های فرهنگ سازمانی به‌لحاظ مؤلفه‌های روش‌شناسی، مورد بررسی ومقایسه قرار گرفته است. }, keywords_fa = {فرهنگ سازمانی,سنخ‌شناسی,مطالعات تلفیقی,مطالعات حیطه محدود,مطالعات خرده‌فرهنگ,مطالعه مبتنی بر ویژگی‌ها}, url = {http://www.jsfc.ir/article_43929.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_43929_dbfba31fd1237fea1f37c648b715a041.pdf} }