@article { author = {Zarghami, Saeed and Sajjadeyeh, Narges and Ghaedi, Yahya}, title = {Conceptual Rethinking of Intellectual Development Serves as Cultural Foundation for Transforming the Education System}, journal = {}, volume = {5}, number = {شماره 18-17}, pages = {123-151}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present research is aimed at painting an overall picture of intellectual development in which the concept, nature, characteristics and elements of intellect as well as its role in human life take center stage. This study is also meant to focus on development of intellect based on some prominent viewpoints and on theory of “human agency”. This research assumes that intellectual development of learners is instrumental in transformation of the country’s education system and to that end, the theory of human agency prepares the cultural groundwork for such overhaul. To secure the goals of the research, comparative analysis and practical comparison have been used. Along the way some theoretical and fundamental principles including the meaning and nature of intellect, particularly as far as ontology and teleology are concerned, have been reviewed. Then the components and elements of intellect as defined by the theory of human agency and their correlation with pragmatism have been explained. Finally, based on the findings of the research, the following have been proposed for the development of intellect among learners: developing a holistic approach to learners, testing the explanations and understandings based on evidence and experience, multifaceted handling of issues from different angles, developing the creativity of learners, and setting the stage for the analysis, arbitration and ethical behavior.}, keywords = {Development of Intellect,Cultural Transformation,Human Agency,Willingness,Determination}, title_fa = {بازاندیشی مفهومی «پرورش تفکر» همچون بستر فرهنگی تحول نظام آموزشی بر بنیاد نظریه انسان به‌منزله عامل}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر ترسیم خطوط کلی پرورش تفکر با نظر به مفهوم، چیستی، ویژگی‌ها و عناصر تفکر، نقش آن در زندگی انسان و چگونگی پرورش آن در برخی دیدگاه‌های مطرح و بر بنیاد نظریه «انسان به‌منزله عامل» بوده است. در این پژوهش چنین فرض شده است که پرورش تفکر در فراگیران، عامل بنیادی تحول در نظام آموزشی کشورمان است و در این راه نظریه انسان به‌منزله عامل، زمینه فرهنگی چنین تحولی را فراهم می‌کند.برای دستیابی به هدف‌های پژوهش از روش تحلیل تطبیقی و نیز قیاس عملی بهره گرفته شده است. در این راه برخی مبانی نظری و بنیادی و از جمله مفهوم و ماهیت تفکر به‌ویژه در در دو نگرش کلی وجودشناسانه و غایت‌شناسانه بررسی شده است. سپس مؤلفه‌ها و عناصر تفکر در نظریه انسان به‌منزله عامل و نسبت آن با عمل تبیین شده است. سرانجام و بر بنیاد یافته‌های پژوهش، برای پرورش تفکر در فراگیران اشاره‌ها و استلزام‌هایی چون نگاه کل‌گرایانه به فراگیر، آزمون تبیین‌ها و استنباط‌ها بر بنیاد شواهد و تجربه‌ها، طرح و رویارویی با مسئله از جنبه های چندگانه و گوناگون، پرورش خلاقیت فراگیران و فراهم کردن شرایط و موقعیت‌هایی برای تحلیل، داوری و انجام عمل اخلاقی پیشنهاد شده است.}, keywords_fa = {پرورش تفکر,تحول فرهنگی,انسان به‌منزله عامل,میل,اراده}, url = {http://www.jsfc.ir/article_43857.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_43857_9497f10eeb7944b78a0a4e0203cb40a9.pdf} }