@article { author = {Mirza Mohammadi, Mohammad Hassan}, title = {A Study of the Concept of Paideia and Its Accomplishments for Education in Globalization Age}, journal = {}, volume = {9}, number = {35}, pages = {175-201}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The aim of this research is to extract and introduce the accomplishments of paideia for education in the era of globalization. Three questions have been formulated to study the problem: A) What are the characteristics of paideia in Greek philosophy? B) What are the challenges of education in the age of globalization? C) What are the outcomes of return to paideia for education in the age of globalization? Conceptual analysis and conceptual interpretation were used in this study. The findings of the research show that among different approaches to the paideia in the Greek philosophy, Socratic/Platonic paideia can have significant advantages for education in the age of globalization. Globalization has created some challenges for education, including marketization of knowledge, rendering knowledge value-free, extremism in professionalism and specialization, moving towards uniformity and standardization of various factors of education. Returning back to paideia can offer a suitable solution to every challenge of globalization in the field of education. Some of these solutions are: pivotal role for values, turning to true knowledge, emphasis on free education, attention to public education, focusing on different forms of knowledge, emphasis on multidisciplinary curriculum, and heeding cultural diversity and understanding of different civilizations.}, keywords = {Paideia,Globalization,Education,Challenges,Achievements}, title_fa = {واکاوی مفهوم «پایدیا» و دستاورد‌های آن برای آموزش و پرورش در عصر جهانی شدن}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف استخراج و معرفی دستاورد‌های پایدیا برای آموزش و پرورش در عصر جهانی‌شدن به انجام رسیده است. برای رسیدن به هدف فوق، سه سؤال پژوهشی به این شرح صورت‌بندی شده است: الف. ویژگی‌های پایدیا در فلسفه یونان چیست؟ ب. چالش‌های آموزش و پرورش در عصر جهانی‌شدن کدام است؟ ج. بازگشت به پایدیا، چه دستاوردهایی برای آموزش و پرورش در عصر جهانی‌شدن دارد؟ روش مورد استفاده در تحقیق حاضر، روش تحلیل مفهومی و از نوع تفسیر مفهومی می‌باشد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که از میان رویکرد‌های گوناگون درباره پایدیا در فلسفه یونان، پایدیای سقراطی/ افلاطونی می‌تواند دستاورد‌های مهمی برای آموزش و پرورش در عصر جهانی‌شدن داشته باشد. جهانی‌شدن برای آموزش و پرورش در عصر امروز چالش‌هایی را ایجاد کرده که از جمله آنها می‌توان به بازاری و غیر ارزشی‌شدن دانش، افراط در حرفه‌گرایی و تخصص‌مداری و حرکت به‌سوی یکنواختی و استانداردشدن مؤلفه‌های گوناگون آموزش و پرورش اشاره کرد. بازگشت به پایدیا، می‌تواند برای هر یک از چالش‌های جهانی‌شدن، راهکار مناسبی را در آموزش و پرورش عرضه کند که از جمله آنها می‌توان به محور قرار دادن ارزش‌ها، روی آوردن به دانش حقیقی، تأکید بر آموزش و پرورش آزاد، توجه به آموزش و پرورش عمومی، توجه به اشکال مختلف دانش، تأکید بر برنامه‌های درسی میان‌رشته‌ای و توجه به تنوع فرهنگی و شناخت تمدن‌های گوناگون اشاره کرد. }, keywords_fa = {پایدیا,جهانی‌شدن,آموزش و پرورش,چالش‌ها,دستاوردها}, url = {http://www.jsfc.ir/article_41278.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_41278_c970866ac0aecd94615056eb0b1d6042.pdf} }