@article { author = {Hadad Adel, Gholamali}, title = {Nature, Possibility and Requirements of Comparative Philosophy}, journal = {}, volume = {7}, number = {28}, pages = {7-27}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Comparison between philosophers and philosophical systems has been there since the beginning of the history of philosophy until our time, as Farabi in his book, Al-Jam’ Bayn Rai’ al-Hakimayn, somehow has comparatively studied the viewpoints of Plato and Aristotle. Nevertheless, it was Paul- Masson Oursel, who in the early twentieth century, through a historical approach, focusing on Western thought, launched an integrated methodological discussion of this issue in his book, Comparative Philosophy (1931), and comparatively studied philosophical viewpoints and idea. The present paper, while reflecting on the nature, possibility, conditions and objectives of comparative philosophy, is an attempt to study the intellectual and cultural backgrounds of the idea of comparative philosophy and condition and pathology of its teaching and research in contemporary Iran. Also in a positive step, attempts have been made to introduce and analyze three models of comparative philosophy in contemporary era – that is, the comparative approaches of Étienne Gilson, Henry Corbin and Toshihiko Izutsu in the light of their comparative works – which underline the possibilities and limitations of comparative philosophy with regard to the tradition of Islamic philosophy. Reflecting on the pivotal status of Kant in the history of Western philosophy and significance of paying attention to it in comparative philosophical studies constitute the concluding part of this paper.}, keywords = {Comparative philosophy,Islamic Philosophy,Kantian Philosophy,Étienne Gilson,Henry Corbin,Toshihiko Izutsu}, title_fa = {چیستی، امکان و ملزومات فلسفه تطبیقی}, abstract_fa = {مقایسه میان فیلسوفان و نظام‌‌های فلسفی از صدر تاریخ فلسفه تا روزگار ما همواره وجود داشته، چنانکه فارابی مؤسس فلسفه اسلامی در کتاب الجمع بین رأی الحکیمین، به‌نوعی تطبیق میان فلسفه‌‌های افلاطون و ارسطو پرداخته است. مع‌هذا این پل ماسون اورسل در اوایل قرن بیستم با انتشار کتاب فلسفه تطبیقی (1931) بود که با دیدگاهی تاریخ‌محور و با توجه به مرکزیت اندیشه غربی، بحثی منسجم و روش‌مند را در این باب آغاز و به بررسی تطبیقی آراء و دیدگاه‌های فلسفی پرداخت. این مقاله ضمن تأمل در چیستی، امکان، ضرورت، شرایط و مقاصد فلسفه تطبیقی به زمینه فکری فرهنگی طرح فلسفه تطبیقی و وضعیت و آسیب‌شناسی آموزش و پ‍ژوهش آن در ایران معاصر پرداخته و در گامی ایجابی به معرفی و تحلیل سه الگوی فلسفه تطبیقی در دوره معاصر ـ یعنی رویکرد تطبیقی اتین ژیلسون، هانری کربن و توشیهیکو ایزوتسو با توجه به آثار تطبیقی این محققان ـ که نشانگر امکانات و محدودیت‌‌های فلسفه تطبیقی با توجه به سنت فلسفه اسلامی است، می‌پردازد. تأمل در باب موقعیت‌محوری «کانت» در تاریخ فلسفه غربی و اهمیت توجه به آن در مطالعات تطبیقی فلسفه، بخش پایانی این مقاله است.}, keywords_fa = {فلسفه تطبیقی,فلسفه اسلامی,اتین ژیلسون,هانری کربن,توشیهیکو ایزوتسو,فلسفه کانت}, url = {http://www.jsfc.ir/article_15071.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_15071_1d4c67d62aa3a0a0d1b4130d66f5e6e4.pdf} }