@article { author = {Ja’fari, Alil}, title = {A Critical Review of Localization of Good Faith}, journal = {}, volume = {8}, number = {32}, pages = {147-168}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The legal system of Islam should be able to interact with other legal systems while preserving its principles. One important issue is the assessment of this interaction so that it would not lead to eclecticity. Some jurists speak of compatibility of other legal systems with the Imamiya jurisprudence and Iranian law as soon as they find a referent in a single legal principle. In fact, for proving the compatibility, besides assessing the unity of criterion of the referents of the principle of good faith in Imamiya jurisprudence, one should also study the issue of relationship between good faith and ill will, find out whether prohibition of something requires commandment of its opposite and study implication of prohibition on corruption. The principle of good faith has a positive impact on contracts and proving the prohibition of ill will by the Lawgiver and obtaining unity of criterion from referents of good faith is just the beginning of argumentation not its end. All these preludes to argumentation require contemplation and have some problems. Attempts have been made in this article to pathologically study the German-Roman principle of good faith and also to study how some rings of the Islamization of legal principles have been neglected and what should have been imagined the beginning of the research has been imagined the end of it and accordingly one legal principle has been wrongly considered compatible with the Imamiya jurisprudence.}, keywords = {Good Faith,Islamization,Localization,Legal Principles,Imamiya Jurisprudence}, title_fa = {بررسی و نقد بومی‌سازیِ اصل حقوقی حسن نیت}, abstract_fa = {نظام حقوقی اسلام با حفظ اصول باید با نظام‌های حقوقی دیگر تعامل داشته باشد. موضوع مهم، بررسی علمی این تعامل است تا به التقاط منجر نشود. برخی حقوقدانان به‌صرف یافتن مصادیقی از یک اصل حقوقی در نظام‌های حقوقی دیگر، سخن از انطباق آن اصل با فقه امامیه و حقوق ایران به میان می‌آورند، در حالی‌که برای اثبات این انطباق، علاوه بر بررسی وحدت ملاک در مصادیق اصل حسن نیت در فقه امامیه، باید مسئله رابطه حسن نیت و سوء نیت، اینکه آیا نهی از شئ اقضای امر به ضد دارد یا خیر و دلالت نهی بر فساد بررسی شود. زیرا اصل حسن نیت اثر وضعی بر قراردادها دارد و اثبات نهی شارع از سوء نیت و اخذ وحدت ملاک از مصادیق حسن نیت، آغاز استدلال است نه انتهای آن. تمام این مقدمات استدلال، محل تأمل است و با ایراداتی مواجه است. در این مقاله با آسیب‌شناسی بومی‌سازی اصل رومی ژرمنی حسن نیت، بررسی خواهد شد که چگونه برخی از حلقه‌های اسلامی‌سازی اصول حقوقی مغفول واقع شده و آنچه که باید آغاز پژوهش انگاشته شود، پایان آن انگاشته شده و بر همان اساس یک اصل حقوقی به اشتباه کاملاًً مطابق با فقه امامیه تلقی شده است.}, keywords_fa = {حسن نیت,اسلامی‌سازی,بومی‌سازی,اصول حقوقی,فقه امامیه}, url = {http://www.jsfc.ir/article_14915.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_14915_c76330e76f98da6fa168e43bccca0b06.pdf} }