@article { author = {Azizkhani, Farshid and Mokhtrianpour, Majid and Eivazi, Mohammad Rahim and Ismaili Givi, Mohammad Reza}, title = {A Study of the Way of Adapting Consumer Behavior Theories to Futures Studies Presuppositions}, journal = {}, volume = {13}, number = {51}, pages = {175-196}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {10.22034/jsfc.2020.122213}, abstract = {Conceptualization and thinking about the future of sustainable consumption of limited resources requires reliance on theories that can explain different aspects of the subject. Through a comparative study of the theories that explain the consumer behavior based on the presuppositions of futures studies, the present research is an attempt to answer the following question: Which consumer behavior theory, due to more compatibility with futures studies presuppositions, has more compatibility with the futuristic issues and has an inherent potential for futures studies? The findings of the research show that a synthetic set of consumer behavior theory, due to focusing on outside or structural factors, holism, creation of varied pictures and alternatives, heeding the collective wisdom in decision-making and paying attention to non-individual interests and time, have the highest degree of compatibility with the presuppositions of futures studies. Among this group of theories, the theory of practice or workmanship enjoys a high degree of ability for analysis and futurology of the consumption behavior of food or other sources such as garment, travel, sports, recreation, as well as different cultural products that are used and consumed in everyday life. In other words, the findings of the research are not limited to the food consumption and are capable of being applied in the futures study of the consumer behavior in different fields.}, keywords = {Futures Study,Consumption,Sustainable Food,sustainable consumption,Consumer Behavior,Combined Theories,Theory of Practice or Workmanship}, title_fa = {بررسی چگونگی تطبیق نظریه‌های رفتار مصرف‌کننده و مفروضات آینده‌پژوهی}, abstract_fa = {مفهوم‌سازی و تفکر درباره آینده پایدار مصرف منابع محدود، نیازمند اتکا بر نظریه‌هایی است که بتوانند از زوایای مختلف به این موضوع بپردازند. این تحقیق با مطالعه تطبیقی نظریه‌های تبیین‌کننده رفتار مصرف‌کننده بر اساس مفروضات آینده‌پژوهی، به این پرسش پاسخ می‌دهد که کدام نظریه رفتار مصرف‌کننده به‌دلیل سازگاری بیشتر با مفروضات آینده‌پژوهی، تطابق بیشتری با مباحث آینده‌نگر مصرف دارد و در درون خود پتانسیل آینده‌پژوهی را دارد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که مجموعه نظریه‌های ترکیبی رفتار مصرف‌کننده به‌دلیل توجه به عوامل بیرونی یا ساختاری، کل‌نگری، ایجاد تصاویر و بدیل‌های گوناگون، در نظر گرفتن خرد جمعی در تصمیم‌گیری و توجه به منافع غیرفردی و زمان، بیشترین تطابق را با مفروضات آینده‌پژوهی دارد. در بین این گروه از نظریه‌ها نیز، «نظریه کردوکار» قدرت بالایی در تحلیل و آینده‌پژوهی رفتار مصرف غذا یا مصرف سایر منابع مانند پوشاک، سفر، ورزش، تفریح و نیز محصولات مختلف فرهنگی‌ای دارد که به‌صورت روزمره و مستمر مصرف می‌شوند. به بیان دیگر، یافته‌های این تحقیق، اختصاصی به مصرف غذا ندارد و در آینده‌پژوهی رفتار مصرف‌کننده در حوزه‌های مختلف، قابل بهره‌برداری است.}, keywords_fa = {آینده‌پژوهی,مصرف,مصرف پایدار غذا,رفتار مصرف‌کننده,نظریه‌های ترکیبی,نظریه «کردوکار»}, url = {http://www.jsfc.ir/article_122213.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_122213_f8c38f6f44ec8f002c40792b1fcdd64e.pdf} }