@article { author = {Rezaie, Monireh}, title = {An Analysis and Explanation of the Ethical Functions of University in Contemporary Era}, journal = {}, volume = {12}, number = {47}, pages = {109-126}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {10.22034/jsfc.2019.103791}, abstract = {The main objective of the present paper is to study the necessity of revival of ethical functions of higher education and university in contemporary era. Different factors affect the formation, development and actualization of ethical attributes and traits in individuals. One of these factors is suitable environmental conditions. University is one of the most effective environments for institutionalization of ethical principles and values. Attempts have been made in this paper to discuss the significance of higher education, ethics in higher education, different functions of ethics in the fields of education and research as well as ethic’s professional function in higher education. In the next step, the factors that weaken or limit ethical functions of the university are studied. Analytical-deductive method has been employed in this study. On the basis of this analysis and given that the decline or weakness of ethical function of the universities affect their orientation and cause them to focus on production of mere professional workforce instead of spiritual and ethical sublimation, it is concluded that the revival of the university’s ethical functions, which is in fact its most fundamental function, is not a choice, but a necessity.}, keywords = {ethics,Higher education,university,Ethical Functions}, title_fa = {تحلیل و تبیین کارکرد‌های اخلاقی دانشگاه در دوران معاصر}, abstract_fa = {هدف اصلی این مقاله، بررسی ضرورت احیای کارکرد‌های اخلاقی آموزش عالی و دانشگاه در دوران معاصر است. عوامل مختلفی در شکل‌گیری، بروز و شکوفایی صفات و ویژگی‌های اخلاقی در افراد مؤثرند که یکی از آنها شرایط مناسب محیطی است. دانشگاه‌ها یکی از تأثیرگذارترین محیط‌ها به‌منظور نهادینه کردن اصول و ارزش‌های اخلاقی قلمداد می‌شوند. در این مقاله، با بهره‌گیری از روش تحلیلی ـ استنتاجی، ابتدا اهمیت آموزش عالی و سپس اخلاق در آموزش عالی و کارکرد‌های مختلفی که اخلاق در زمینه‌های آموزش و پژوهش و در مجموع به‌لحاظ حرفه‌ای در آموزش عالی دارد، مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس عواملی که بر تضعیف یا تحدید کارکرد‌های اخلاقی دانشگاه مؤثر بوده‌اند، بررسی می‌شود. در پایان، براساس این تحلیل و با عنایت به آنکه زوال یا ضعف کارکرد اخلاقی دانشگاه‌ها، موجب تغییر جهت‌گیری آنها از ارتقای معنوی و اخلاقی انسان به‌سوی تولید نیروی کار صرفاً متخصص شده است؛ نتیجه گرفته می‌شود که احیای کارکرد‌های اخلاقی دانشگاه که در واقع اساسی‌ترین کارکرد آن نیز هست، نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.}, keywords_fa = {اخلاق,آموزش عالی,دانشگاه,کارکرد‌های اخلاقی}, url = {http://www.jsfc.ir/article_103791.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_103791_d0ca92aa3274ba9f8400c05c604de7ff.pdf} }