@article { author = {Herfati Sobhani Leylabadi, Mohammad}, title = {Content Analysis of the Junior High School Textbooks in Terms of the Amount of Attention Paid to Components of the Cultural Capital}, journal = {}, volume = {12}, number = {46}, pages = {165-196}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {10.22034/jsfc.2019.100943}, abstract = {The purpose of this research is to analyze the content of the junior high school textbooks in terms of the amount of attention paid to the components of cultural capital. The present research is applied in terms of its objective and content analysis has been employed because of it nature. The contents of all junior high school textbooks in 2016-2017 constituted the statistical population of this study. The following textbooks, i.e. the Heavenly Messages, Persian Literature, Thought and Lifestyle and Social Studies of the seventh, eighth and ninth grades were selected through purposeful sampling for the sample of this study. The research tool consisted of a researcher-made checklist for analyzing the content of cultural capital within the framework of Bourdieu's theory. To evaluate the validity of the analysis checklist, content validity was used and its reliability was measured by Scott's pi. For data analysis, frequency and Shannon entropy method were used. The findings of the research show that the cultural capital component receives the lowest degree of attention, while the objectified and embodied cultural capital components enjoy a high degree of attention, and, the share of objectified component is more than that of others. Finally, based on the results, some suggestions are proposed for further studies.}, keywords = {Cultural capital,Textbooks,junior high school,content analysis}, title_fa = {تحلیل محتوای کتاب‌های دوره متوسطه اول برحسب میزان توجه به مؤلفه‌های سرمایه فرهنگی در سال تحصیلی 95-96}, abstract_fa = {هدف این مطالعه تحلیل محتوای کتاب‌های دوره متوسطه اول، برحسب میزان توجه به مؤلفه‌های سرمایه فرهنگی بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و با توجه به ماهیت آن از روش تحقیق تحلیل محتوا استفاده گردید. جامعه آماری شامل محتوای تمام کتاب‌های دوره متوسطه اول در سال تحصیلی 95-96 بوده و برای نمونه، کتاب‌های پیام‌های آسمانی، فارسی، تفکر و سبک زندگی و مطالعات اجتماعی در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق، شامل سیاهه‌ تحلیل محتوای محقق ساخته سرمایه فرهنگی برحسب نظریه بوردیو بود که برای برآورد روایی سیاهه‌ تحلیل، از روایی محتوایی استفاده شد و پایایی آن نیز از طریق روش اسکات برابر 89/54 درصد محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از سنجش فراوانی وروش آنتروپی شانون استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد که مؤلفه سرمایه نهادینه از کمترین میزان توجه و در مقابل، مؤلفه‌های عینیت‌یافته و تجسم‌یافته از توجه بالایی برخوردارند و سهم مؤلفه عینیت‌یافته از همه بیشتر است. در فرجام مقاله براساس نتایج حاصل، پیشنهاد‌های لازم ارائه گردید.}, keywords_fa = {سرمایه فرهنگی,کتاب‌های درسی,دوره متوسطه اول,تحلیل محتوا}, url = {http://www.jsfc.ir/article_100943.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_100943_0c640582f2efc7cd404bfd60aa4beac6.pdf} }