@article { author = {Azarbaijani, Masoud}, title = {Shortcomings of Psychology in Iran}, journal = {}, volume = {5}, number = {19}, pages = {7-26}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This paper discusses the shortcomings of psychology in Iran. The objective is to provide a list of shortcomings and problems involving psychology in order to show the necessity of transforming and finding the mechanism for transformation. The method applied for this study is descriptive–analytical with critical approach towards the existing condition and also some suggestions and solutions are implicitly provided. Findings of this research are summarized in following three sections: Enrichment: Ignoring new approaches and views, weakness in applicability of psychology, poor methodology, disregard for philosophy of psychology, absence of research oriented education and dominance of translation in the relevant literature. Indigenization: Absence of need assessment and gender balance, quantitative disproportion concerning educational stages, educational trends and provincial distribution, practical and skill weakness in psychology. Value orientation: materialistic approach in psychological assumptions, determinism and disregarding free will, poor anthropology and absence of comprehensive view about  mankind, restrictions concerning epistemological and methodological basics. With respect to the above, psychology in Iran requires reconsideration and transformation.}, keywords = {psychology,Shortcoming Assessment And Pathology of Psychology,Transformation of Psychology,Islamic psychology}, title_fa = {کاستی‌های دانش روان‌شناسی در ایران}, abstract_fa = {موضوع این مقال کاستی‌های روان‌شناسی در ایران است. هدف ارائه فهرستی از کاستی‌ها و آسیب‌های دانش روان‌شناسی برای دستیابی به ضرورت تحول و راهکارهای تحول است. روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد انتقادی نسبت به وضع موجود است که به‌طور ضمنی توصیه‌ها و راهکارهایی هم ارائه شده است. نتایج این پژوهش در سه محور ذیل خلاصه می‌شود:الف) غنی‌سازی: عدم توجه به رویکردها و دیدگاه‌های جدید، ضعف در کاربردی کردن روان‌شناسی، ضعف روش‌شناسی، عدم توجه به فلسفه روان‌شناسی، فقدان آموزش پژوهش‌محور، حاکمیت ترجمه در متون و منابع.ب) بومی‌سازی: نبود نیازسنجی و توازن جنسیتی، عدم تناسب کمی به‌لحاظ مقاطع تحصیلی، گرایش‌های تحصیلی و پراکندگی استانی، ضعف عملی و مهارتی در روان‌شناسی.ج) ارزش‌مداری: نگاه مادی‌گرایی در پیش‌فرض‌های روان‌شناسی، جبرگرایی و عدم توجه به اراده و اختیار، ضعف انسان‌شناسی و نبود نگاه جامع به انسان، محدودیت در مبانی معرفت‌شناختی و روش‌شناختی.بنابراین روان‌شناسی موجود در ایران نیازمند تحول و بازنگری است.}, keywords_fa = {روان‌شناسی,کاستی‌شناسی و آسیب‌شناسی روان‌شناسی,تحول در روان‌شناسی,روان‌شناسی اسلامی}, url = {http://www.jsfc.ir/article_43846.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_43846_dea6d347cfe4a0bafc50b1e867248ec1.pdf} } @article { author = {Iman, Mohammad Taghi and Kalateh Sadati, Ahmad}, title = {Pathology of Method of Development of Humanities in Iran}, journal = {}, volume = {5}, number = {19}, pages = {27-51}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This Paper attempts to define the basis of development of scientific Knowledge and then based on that explanation to ponder on the pathology of the development of scientific knowledge in the field of humanities in Iran. Production and development of scientific knowledge in humanities takes shape based on abstract concepts, epistemology, ontology and methodology. Science will not be formed and knowledge will not develop without taking these elements which form the method of  knowledge into account. On these Bases, world view from Islamic perspective differs from paradigm in the western thinking. The outcome of this difference is the essential distinction of religious (Islamic) science from non-religious (western) science.  Development of humanities in Iran suffers some shortcomings including the following three prominent cases: lack of specific knowledge foundations  based on Islamic world view, theorization weakness and creating a form of development of scientific knowledge which is mainly difficulty-oriented rather than problem-oriented and finally this type of development of knowledge is largely exogenous thanendogenous . This paper examines the above features from the perspectives of various scholars.}, keywords = {humanities,Development of Scientific Knowledge,World View,Paradigm,methodology,Positive,Interpre-tive,Critical}, title_fa = {آسیب‌شناسی روش توسعه علوم انسانی در ایران}, abstract_fa = {مقاله حاضر تلاش دارد تا ابتدا به‌تشریح مبانی توسعه معرفت علمی و سپس بر اساس آن به آسیب‌شناسی توسعه معرفت علمی در حوزه علوم انسانی ایران بپردازد. تولید و توسعه معرفت علمی در علوم انسانی مبتنی بر مفاهیم انتزاعی، معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی و روش‌شناختی شکل می‌گیرد. بدون توجه به این مبانی که تعیین‌کننده اسلوب معرفتی می‌باشند، علم شکل نمی‌گیرد و توسعه معرفت ایجاد نمی‌شود. بر اساس این مبانی، جهان‌بینی در دیدگاه اسلامی متفاوت از پارادایم در اندیشه غربی است. حاصل این تفاوت، تمایز ماهوی علم دینی (اسلامی) از علم غیردینی (غربی) خواهد بود. توسعه علوم انسانی در ایران دچار کاستی‌هایی است که سه نمونه برجسته آن عبارت است از: فقدان مبانی معرفتی مشخص و مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی، ضعف نظریه‌پردازی و ایجاد نوعی از توسعه‌ معرفت علمی که عمدتاً مشکل‌مدار است تا مسئله‌محور، در نهایت اینکه این نوع توسعه معرفت عمدتاً برون‌زا است تا درون‌زا. مقاله حاضر با نگاهی به آراء اندیشمندان، مختصات فوق را بررسی می‌کند. }, keywords_fa = {علوم انسانی,توسعه معرفت علمی,جهان‌بینی,پارادایم,روش‌شناسی,اثباتی,تفسیری,انتقادی}, url = {http://www.jsfc.ir/article_43847.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_43847_a8ab6c12dcec197886c9a38b4d8af2ec.pdf} } @article { author = {Haghighat, Seyyed Sadegh}, title = {Pathology of Political Science in Iran}, journal = {}, volume = {5}, number = {19}, pages = {53-78}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Political science since its introduction in Iran in 1277/1888  has undergone lots of ups and downs. This course became a sub-division of law course at Tehran University in 1313/1934 and because of being influenced by law, took a French flavor. In later stages, this domination disappeared and was replaced by positivistic and Anglo-Saxon trends. Based on a classification, the  shortcomings of this discipline could be classified in politico-social problems (including lack of comprehensive strategy, its relation to dominant discourse, insufficient development of civil and scientific institutions, illusion of irrelevance of political science, improper relation with executive system, ambiguity of unity of university and Hawzeh, insufficient criteria, second-orderness of political science and brain drain); shortcoming in part of scholars (such as reduction of political science to other sciences, ambiguity of the relation between tradition and modernity, unsatisfactory level of Islamic political knowledge, vagueness of indigenization, vagueness of Islamization, insufficient interdisciplinary studies, method crisis, confusion of concepts, self- censorship, absence of popular language and politicization and ideologicization of political science)and shortcomings in part of students (including disproportion with students’ level and employment crisis).}, keywords = {Pathology,political science,Discourse Analysis,Tradition,Modernity,Indigenization,Islamization,Interdis-ciplinary Studies}, title_fa = {آسیب‌شناسی رشته علوم سیاسی در ایران}, abstract_fa = {علوم سیاسی از سال 1277 که پایش به کشور ما باز شد تا زمان حاضر شاهد فراز و نشیب فراوان بوده است. این رشته در سال 1313 در دانشگاه تهران ذیل رشته حقوق قرار گرفت و به‌دلیل متأثر بودن از آن، رنگ و بوی فرانسوی داشت. در فصلی دیگر، این سلطه از بین رفت و گرایش‌‌های اثبات‌‌گرایانه و انگلوساکسونی جایگزین شد. طبق یک طبقه‌‌بندی می‌‌توان آسیب‌‌های مرتبط با این رشته را به آسیب‌‌‌ها‌‌‌ی مربوط به نظام سیاسی ـ اجتماعی (شامل عدم وجود راهبرد جامع، ارتباط با گفتمان مسلط، توسعه ناکافی نهادهای مدنی علمی، توهم استغنا از علوم سیاسی، ارتباط ناقص با دستگاه‌‌های اجرایی، ابهام وحدت دو نهاد حوزه و دانشگاه، نابسندگی معیارها، دست‌دوم بودن علوم انسانی و فرار نخبگان)، آسیب‌‌های مربوط به اندیشمندان (اعم از تحویل علوم سیاسی به علوم دیگر، ابهام ارتباط سنت و تجدد، رضایت‌بخش نبودن سطح دانش سیاسی اسلامی، ابهام در بومی‌‌سازی، ابهام در اسلامی‌‌سازی، ناکافی بودن مطالعات بینارشته‌‌ای، بحران روش، آشفتگی مفاهیم، خودسانسوری، مردمی نبودن زبان و ایدئولوژیک و سیاست‌زده شدن علوم سیاسی) و آسیب‌‌های مرتبط با دانش‌‌پژوهان (شامل عدم تناسب با سطح دانش‌‌پژوهان و بحران کار) تقسیم نمود. }, keywords_fa = {آسیب‌شناسی,علوم سیاسی,تحلیل گفتمانی,سنت,تجدد,بومی‌سازی,اسلامی‌‌‌سازی,مطالعات بینارشته‌ای}, url = {http://www.jsfc.ir/article_43848.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_43848_7dbb0e94a4d13ee04b87f1eabe762577.pdf} } @article { author = {Khosropanah, Abdolhosein}, title = {Pathology of Philosophy}, journal = {}, volume = {5}, number = {19}, pages = {79-101}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The question brought up in this research is: what are the shortcomings of Philosophy in academic and Hawzeh environments? The main shortcoming of the western philosophy is domination of imitation and translation in scientific centers. The shortcoming of Islamic philosophy is its ineffectiveness in social areas and inability to influence humanities. The question is how the Islamic philosophy can be applied and come down from heaven to earth. The answer proposes four suggestions. First: establishment of Philosophy of Islamic Philosophy. Philosophy of Islamic Philosophy is a second grade and posteriori approach to Islamic philosophy which answers the external Islamic philosophy queries by historical and logical methods. Finding answers to external questions by historical and logical approaches makes the compatibility of the Islamic Philosophy with contemporary needs and the applicability of this philosophy possible. Second suggestion: establishment of a new insider wisdom by establishing newly devised  philosophies such as philosophy of society, philosophy of media, philosophy of art, philosophy of cinema, philosophy of technology, philosophy of health, philosophy of nursing and so on, along with the philosophy of existence, knowledge, soul and religion. This happens when the subject of the philosophy is changed from existence in itself to concrete existence of mankind. The third suggestion: completion of methodology of philosophy from pure theoretical reason to practical reason. Fourth suggestion: benefiting of Islamic philosophy from Islamic teachings. Prior to making these suggestions this paper ponders the main obstacle of applicability of the Islamic philosophy, namely the definition of philosophy.}, keywords = {Islamic Philosophy,Application,Newly Devised Philosophy,Philosophy of Islamic Philosophy,Concrete Existence}, title_fa = {آسیب‌شناسی فلسفه}, abstract_fa = {پرسش اصلی این پژوهش این است: فلسفه در محیط‌های دانشگاهی و حوزوی از چه آسیب‌هایی برخوردار است؟ مهم‌ترین آسیب فلسفه غرب، رویکرد تقلیدی و ترجمه‌ای آن در محیط‌های علمی است. آسیب فلسفه اسلامی، ناکارآمدی آن در عرصه‌های اجتماعی و تأثیرگذاری بر علوم انسانی است. سؤال این است که چگونه می‌توان فلسفه اسلامی را کاربردی کرد تا از عرش نظر به فرش عمل تنزل یابد. پاسخ این پرسش در قالب چهار پیشنهاد مطرح می‌گردد. پیشنهاد نخست: تأسیس فلسفة فلسفه اسلامی است. فلسفة فلسفه اسلامی، رویکردی درجه دوم و پسینی به فلسفه اسلامی است که با روش تاریخی و منطقی به پرسش‌های بیرونیِ فلسفه اسلامی پاسخ می‌دهد. پاسخ‌یابی به پرسش‌های بیرونی با نگرش تاریخی و منطقی، هماهنگی فلسفه اسلامی با نیازهای معاصر را میسر می‌سازد و کاربرد عملی آن را ممکن می‌سازد. پیشنهاد دوم: تأسیس حکمت نوین اسلامی (حکمت خودی) از طریق شکل‌گیری فلسفه‌های مضاف مانند فلسفه جامعه، فلسفه رسانه، فلسفه هنر، فلسفه سینما، فلسفه تکنولوژی، فلسفه سلامت، فلسفه پرستاری و غیره در کنار فلسفه‌های هستی، معرفت، نفس و دین. این اتفاق وقتی می‌افتد که موضوع فلسفه از وجود بما هو وجود به وجود انضمامی انسان تغییر یابد. پیشنهاد سوم: تکمیل روش‌شناسی فلسفه از عقل نظری محض به عقلانیت کاربردی یا عقلانیت معطوف به عمل. پیشنهاد چهارم: بهره‌گیری فلسفه اسلامی از آموزه‌های اسلام. این مقاله قبل از پرداختن به این پیشنهادها، به علت اصلیِ غیرکاربردی بودن فلسفه اسلامی یعنی تعریف فلسفه اشاره کرده است. }, keywords_fa = {فلسفه اسلامی,کاربرد,فلسفه مضاف,فلسفة فلسفه اسلامی,وجود انضمامی}, url = {http://www.jsfc.ir/article_43849.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_43849_169920efecaa9175feeb463d480f48dc.pdf} } @article { author = {Gaeeni, Abolfazl and Hosseinzadeh, Amir}, title = {The Trio Paradigms of Positivism, Interpretativism and Hermeneutics in Management and Organizational Studies}, journal = {}, volume = {5}, number = {19}, pages = {103-138}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this paper the three positivistic, interpretative and hermeneutic paradigms are introduced in order to investigate the epistemology of research in science of management and organization. Positivism attributes the originality to sensory cognition and as a result separation of the topic of research from researchers and social realities and elimination of values from the research process are considered as weakness of this approach. The interpretative approach is somehow indulged in extreme subjectivism and therefore deals with the problem of analysis of human behavior specifically on the basis of intention and objective. Meanwhile hermeneutic considers individuals as world within the context of organization.  Therefore, lack of criteria for distinction between relevant and irrelevant interpretations is the main weakness of this approach. The positivistic approach considers organization as cross-cultural while according to interpretative and hermeneutic approaches, organization is influenced by culture.}, keywords = {Paradigm,Epistemology,Positivism,Hermeneutic,Interpretative}, title_fa = {پارادایم‌های سه‌گانه اثبات‌گرایی، تفسیری و هرمنوتیکردر مطالعات مدیریت و سازمان}, abstract_fa = {در این نوشتار با هدف بررسی معرفت‌شناختی تحقیقات دانش مدیریت و سازمان، سه پارادایم اثبات‌گرا، تفسیری و هرمنوتیک معرفی می‌شود. اثبات‌گرایی اصالت را به شناخت حسی می‌دهد؛ از این‌رو جداکردن موضوع تحقیق از پژوهشگران و واقعیات اجتماعی و حذف ارزش‌ها از فرآیند پژوهش از نقاط ضعف این رویکرد شمرده شده است، رویکرد تفسیری به‌نوعی از ذهنیت‌گرایی افراطی فرو می‌غلتد، از این‌رو با مشکل تحلیل رفتار آدمیان صرفاً بر پایه قصد و نیت مواجه می‌شود. رویکرد هرمنوتیک افراد را به‌عنوان کلماتی درون متن سازمان تفسیر می‌کند و لذا فقدان معیار برای تمییز تفسیرهای مرتبط از غیرمرتبط، اصلی‌ترین نقطه ضعف این رویکرد خواهد بود. رویکرد اثبات‌گرایی سازمان را فرافرهنگی و رویکرد تفسیری و هرمنوتیک سازمان را تحت‌تأثیر فرهنگ ارزیابی می‌کنند. }, keywords_fa = {پارادایم,معرفت‌شناسی,اثبات‌گرایی,هرمنوتیک,تفسیری}, url = {http://www.jsfc.ir/article_43850.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_43850_300274c61b375fd064c373d4fde31bd8.pdf} } @article { author = {Nozari, Mahmood}, title = {Possibility of Islamization and indigenization of Curriculum of Educational Sciences}, journal = {}, volume = {5}, number = {19}, pages = {139-168}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Transformation of the curriculum of the humanities with Islamic and native approach has been one of the main concerns of senior managers of the political system, scholars and academics in recent years. Transfer of liberalistic and secularistic views and values, inconsistency with society’s needs and outdatedness of the topics are the main sources of concern and emphasis on reconsideration of curriculum. This paper is an attempt to assess the possibility of Islamization and indigenization of the approved curriculum through evaluation of its present condition and on the basis of the existing educational knowledge. In order to do so, three questions have been brought up for evaluation: 1. what are the strong points and weaknesses of the existing curriculum of educational sciences in undergraduate courses and the text books currently being taught in universities? 2. Considering the answers of the first question as well as native and Islamic knowledge produced during the past 20 years (following the ratification of the curriculum), to what extent indigenization and Islamization of educational sciences have become possible? 3. What factorshavecaused the plan of Islamization and indigenization of the curriculum not to be implemented rapidly after its approval? The research method in answering the first question is descriptive and  documentary, for the second and third questions descriptive-analytical and descriptive-critical methods have been employed respectively. Findings of this study show that the ground is somehow paved for revising the curriculum and the text books with this difference that revising the content of the curriculum dealing with general, historical, philosophical and narrative-interpretive nature is more feasible than those topics with empirical, prescriptive and methodological nature.}, keywords = {Feasibility study,Islamization,Indigenization,Curriculum,Islamic education,Educational Sciences}, title_fa = {امکان اسلامی‌سازی و بومی‌سازی برنامه درسی رشته علوم‌تربیتی}, abstract_fa = {تحول در برنامه درسی رشته‌های علوم انسانی با رویکرد اسلامی و بومی، در سال‌های اخیر از دغدغه‌های اصلی مدیران ارشد نظام و صاحب‌نظران و اساتید بوده است. انتقال نگرش‌ها و ارزش‌های لیبرالیستی و سکولاریستی، عدم انطباق با نیازهای کشور و به‌روز نبودن محتوای برنامه‌ها منشأ اصلی دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و تأکید بر ضرورت تحول در برنامه درسی است.مقاله پیش رو در صدد است تا امکان اسلامی و بومی‌سازی برنامه درسی مصوب را از طریق بررسی وضع موجود آن و بر پایه دانش تربیتی موجود ارزیابی کند بدین منظور به بررسی سه پرسش می‌پردازد: 1. برنامه درسی مصوب رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی و کتاب‌های تألیفی که در حال حاضر در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند، چه نقاط قوت و ضعفی دارند؟ 2. با نظر به‌ یافته‌های سؤال قبل و همچنین دانش بومی و اسلامی تولیدشده در بیست‌سال گذشته (پس از تصویب برنامه)، اسلامی‌سازی و بومی‌سازی علوم تربیتی تا چه حد امکان‌پذیر است؟ 3. چه عواملی موجب کندی برنامه پیشبرد اسلامی‌سازی و بومی‌سازی برنامه درسی در سال‌های پس از تصویب برنامه شده است؟ روش تحقیق در پاسخ به سؤال اول، توصیفی از نوع اسنادی است و در پاسخ به سؤال دوم و سوم، توصیفی ـ تحلیلی و توصیفی ـ انتقادی است.نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که زمینه بازنگری در برنامه و کتاب‌های درسی تاحدودی فراهم شده است با این تفاوت که امکان بازنگری در عناوین درسی با ماهیت عمومی، تاریخی، فلسفی،  نقلی ـ تفسیری بیشتر و در عناوین درسی با ماهیت تجربی، تجویزی و روش‌شناختی کمتر فراهم شده است.}, keywords_fa = {امکان‌سنجی,اسلامی‌سازی,بومی‌سازی,برنامه درسی,تربیت اسلامی,علوم تربیتی}, url = {http://www.jsfc.ir/article_43851.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_43851_fa81b92038e82a89e18504f59e166987.pdf} } @article { author = {Vahdati Shobeiri, Seyyed Hasan}, title = {Pathology of Law Discipline in Iran}, journal = {}, volume = {5}, number = {19}, pages = {169-179}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Science of law has a long record in Iran’s higher education system and students have shown more interest in this discipline than other branches of humanities. The reason for such interest is better employment opportunities in this discipline and increasing need for legal advisors by people in their daily life,families, companies and governmental departments. Unfortunately, disproportionate quantity growth without preparing the required setting is a deficiency which is threatening this branch of humanities like other academic disciplines in Iran. There are other shortcomings too in areas of legal thinking, educational and research methods, legal resources and so on which are brought up for discussion in this paper and proposal are made to tackle the problems.}, keywords = {Iranian Law,Higher Education Pathology,Pathology of Law Discipline,Science of Law}, title_fa = {آسیب‌شناسی رشته حقوق در ایران}, abstract_fa = {دانش حقوق سابقه‌ای دیرین در نظام آموزش عالی کشور دارد و اقبال دانشجویان به این رشته تحصیلی بیش از سایر رشته‌ها در شاخه علوم انسانی است. علت این امر، وجود زمینه‌های بیشتر برای اشتغال در این رشته و نیاز روزمره مردم، خانواده‌ها، شرکت‌های بازرگانی و ارگان‌های دولتی به مشاوره‌های‌حقوقی است. متأسفانه رشد نامتوازن کمّی بدون فراهم ساختن پیش‌زمینه‌های لازم آسیبی‌است که رشته حقوق را به‌سان دیگر رشته‌های دانشگاهی در ایران تهدید می‌کند. آسیب‌های دیگری نیز در حوزه تفکر حقوقی، شیوه‌های آموزش و پژوهش، منابع حقوق و غیر اینها وجود دارد که در این مقاله بدانها پرداخته شده و پیشنهاد‌هایی در جهت رفع آسیب‌ها ارائه گردیده است.}, keywords_fa = {حقوق ایران,آسیب‌شناسی آموزش عالی,آسیب‌شناسی رشته حقوق,دانش حقوق}, url = {http://www.jsfc.ir/article_43852.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_43852_fe984a41c593f533331dd9c9e0fed0e2.pdf} }