@article { author = {Azizi, Ne’matullah}, title = {A Study of Ways to Improve Research Performance of Humanities Faculty Members}, journal = {}, volume = {6}, number = {21}, pages = {7-33}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The main objective of the present research is to study factors influencing efficiency of research in humanities as well as studying ways to improve research performance of humanities faculty members. The research method applied was survey through a synthetic (qualitative and quantitative) approach in collecting the required data. The statistic population of the present research consisted of faculty members of the humanities departments of state universities. The sample included 370 faculty members who were selected through stratified cluster sampling method. In order to analyze the quantitative data, centripetal tendency measures and single variable t-test as well as one-sided analysis of variance were used. The results indicate that improvement of research performance depends on the following factors: improvement of organizational and managerial approaches and policymaking attitudes; implementation of enabling plans, strengthening of professional foundations of the faculty members in the field of research; providing them with suitable financial, material and scientific resources for research activities; providing them with suitable protective social, cultural and political contexts; and taking into consideration their personal and professional concerns.}, keywords = {Higher education,humanities,research performance,Efficiency}, title_fa = {بررسی راه‌های بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی در علوم انسانی}, abstract_fa = {این تحقیق با هدف مطالعه عوامل مؤثر بر افزایش کارآمدی تحقیقات در حوزه علوم انسانی و بررسی راه‌های بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی در حوزه مذکور انجام گرفته و در آن از روش پیمایش و رویکردی تلفیقی (کمی و کیفی) در جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیئت علمی دانشکده‌های علوم انسانی دانشگاه‌های دولتی است که با استفاده از شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 370 نفر از آنان به‌عنوان نمونه انتخاب گردیدند. در تحلیل داده‌های کمی، از شاخص‌های گرایش مرکزی و آزمون‌های تی تک‌متغیره و تحلیل واریانس یک‌طرفه بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که بهبود عملکرد پژوهشی اساتید در علوم انسانی از طرفی نیازمند انجام اصلاحات در رویکردهای سازمانی و مدیریت و سیاست‌گذاری پژوهشی است و از طرف دیگر مشروط به اجرای برنامه‌های توانمندسازی و تقویت بنیه‌های حرفه‌ای اساتید در زمینه پژوهش و فراهم کردن شرایط و منابع مناسب  مالی، مادی و علمی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی توسط اساتید است. فراهم کردن بسترهای مناسب و حمایت‌گرای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و لحاظ کردن دغدغه های شخصی و حرفه‌ای اعضای هیئت علمی نیز از جمله عوامل مؤثر بر رونق فعالیت‌های پژوهشی است.}, keywords_fa = {آموزش عالی,علوم انسانی,عملکرد پژوهشی,کارایی}, url = {http://www.jsfc.ir/article_15408.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_15408_cc48c2b71519bbfa92baadef11f72561.pdf} } @article { author = {Arabi Sotudeh Arani, Tahereh and Shojaizand, Ali Reza}, title = {A Sociological Explanation of Rise and Fall of Ideological Understanding of Religion}, journal = {}, volume = {6}, number = {21}, pages = {35-55}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Ideological religion spread in the pre-revolution atmosphere of Iran among religious intellectual of the Iranian society. As one of the most effective religious intellectuals of his time, Ali Shariati presented the idea of Islam as an ideology in a powerful manner. However, after the victory of the Islamic Revolution, particularly since 1980s, ideological approach to religion and its necessity has been doubted, faced serious decline and turned into a context for the criticism of the ruling power by some religious intellectuals. Abdul Karim Soroush, the most outstanding religious intellectual of the post-revolution era, launched criticism against ideological religion. The present paper is an attempt to causally explain and describe reasons for the rise and fall of ideological understanding of religion in the above-mentioned two periods in the thoughts of Shariati and Soroush. Content analysis and genealogy was used and also the following  indexes in the said two periods was conducted: sociopolitical status, intellectual sources, social circles of the two thinkers and effective social-historical conditions of the two periods. On the basis of the findings of this research, certain causal factors and reasons played an important role in the rise and fall of the ideological understanding of religion and changes in the relationship between religion and power.  }, keywords = {Ideological Religion,Shariati,Soroush,Describe Reasons,Casual Explanation}, title_fa = {تبیین جامعه‌شناختی فراز و فرودِ درک ایدئولوژیک از دین}, abstract_fa = {دین ایدئولوژیک در فضا و شرایط قبل از انقلاب، در بین روشنفکران دینی جامعه ایران مطرح شد. علی شریعتی به‌عنوان مؤثرترین روشنفکر دینی زمان خویش، ایده اسلام به‌مثابه ایدئولوژی را به‌شکل مؤثر ارائه کرد. نگرش ایدئولوژیک به دین و ضرورت آن اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی در ایران، مخصوصاً از دهه 60 شمسی به بعد، دستخوش تردید و تنازلاتی جدی گردید و خود به محملی بدل شد برای نقد قدرت حاکم از سوی برخی از روشنفکران دینی. عبدالکریم سروش شاخص‌ترین چهره روشنفکری دینی دوره پس از انقلاب بود که به نقدِ دین ایدئولوژیک پرداخت. این تحقیق به‌دنبال تشریح دلیلی و تبیین علّی فراز و فرود درک ایدئولوژیک از دین در دو مقطع مذکور و در اندیشه‌های شریعتی و سروش بوده است و این کار را با استفاده از روش تحلیل محتوا و تبارشناسی و بررسی شاخص‌هایی چون: پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی، منابع فکری و حلقه اجتماعی این دو متفکر و ملاحظه شرایط تاریخی ـ اجتماعی تأثیرگذار در این دو مقطع به‌انجام رسانده است. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، مجموعه عوامل دلیلی و علّی مشخصی در فراز و فرود درک ایدئولوژیک از دین مؤثر بوده است و تغییر مناسبات میان دین و قدرت در آن، حائز اهمیت می‌باشد.}, keywords_fa = {دین ایدئولوژیک,شریعتی,سروش,تشریح دلیلی,تبیین علّی}, url = {http://www.jsfc.ir/article_15409.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_15409_ce4e7bb22283589b97b0179a16cb0571.pdf} } @article { author = {Fazaeli, Ahmad}, title = {Iran’s Social Laziness Rank in the World; A Study of Reports and Researches on Social Laziness in Iran}, journal = {}, volume = {6}, number = {21}, pages = {57-77}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {High level of social laziness is among negative characteristics attributed to the Islamic Iran society. Hence, on the basis of some travelogues, institutionalized social laziness has been attributed to the Iranian nation and society and at times by relying on apparently scholarly international reports, it is said that Iran ranks third in social laziness in the world. International sources have recorded this rank and domestic research centers without sufficient studies have acknowledged them or just ignored them.  The present research is an attempt to precisely analyze the contents of these reports and also explain the scientific weaknesses of understandings of the travelogues and problems inherent in international researches and also to find out the inefficiency of domestic researches. In fact, given the decisive role of social laziness in decision-making and macro- and micro- planning, a scholarly explanation of the issue requires reliable research based on an indigenous model that we lack today and without which the rejection or acknowledgement of social laziness of Iranian nation is not scientifically justifiable.}, keywords = {Social Laziness,Making a Record,Travelogue,International Comparative Studies}, title_fa = {جایگاه جهانی ایران اسلامی از نظر تنبلی اجتماعی؛ بررسی گزارش‌ها و تحقیقات مربوط به تنبلی اجتماعی در ایران}, abstract_fa = {بالا بودن میزان تنبلی اجتماعی، از جمله ویژگی‌های منفی است که به جامعه ایران اسلامی نسبت داده می‌شود. در این راستا، گاهی با بهره‌برداری از سفرنامه‌ها، تنبلی اجتماعیِ نهادینه را به ملت و جامعه ایرانی نسبت داده‌اند و گاهی نیز متکی بر گزارش‌های به‌ظاهر تحقیقی جهانی، ایران اسلامی را دارای رکورد تنبلی اجتماعی بسیار بالا و در مقام سوم جهان معرفی نموده‌اند. منابع جهانی به ثبت این رکورد پرداخته‌اند و تحقیقات اندک داخل کشور نیز آن را تأیید کرده و یا از کنار آن گذشته‌اند. این مقاله در صدد است تا با تجزیه و تحلیل موشکافانه محتوای این گزارش‌ها، ضعف علمی این برداشت از سفرنامه‌ها و اشکالات موجود در تحقیقات جهانی و نیز عدم کفایت تحقیقات داخلی در این مورد را در منظر اندیشمندان قرار دهد. نتیجه اینکه، با توجه به نقش تعیین‌کننده موضوع تنبلی اجتماعی در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان مملکتی، تبیین عالمانه آن نیازمند انجام تحقیقات مؤثق و قابل‌اعتماد، مبتنی بر یک مدل بومی و متناسب است که جای آن در حال حاضر خالی است و بدون آن، نفی و اثبات تنبلی اجتماعی برای ملت ایران از وجاهت علمی برخوردار نخواهد بود.}, keywords_fa = {تنبلی اجتماعی,رکوردسازی,سفرنامه,مطالعات تطبیقی جهانی}, url = {http://www.jsfc.ir/article_15410.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_15410_0e6dd6b2c9fddee9093952f855e4ffd5.pdf} } @article { author = {Afjei, Seyed Aliakbar and Saleh Ghafari, Adel}, title = {Factors Affecting Maintenance and Desertion of Knowledge-Based Staff; Case Study: University Jihad, Tehran}, journal = {}, volume = {6}, number = {21}, pages = {79-112}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {  The objective of the present paper is to identify factors affecting maintenance and desertion of knowledge-based staff and identification of the weak points in this field as well as some suggestions for their removal. Since the University Jihad relies on its knowledge-based staff to fulfill its mission, the statistical population of the present study consists of the faculty members of University Jihad and those of its staff with bachelor’s or higher degrees who are engaged in research. It is an applied research. The required data was collected through questionnaire. The results indicate that there is a significant relationship between main variables of individual development planning, process of socialization and organizational development planning with maintenance of knowledge-based staff and between work shocks and desertion of job. Also the results of this research show that there is significant relationship between sub-variables of career and organizational promotion, creation of space for individual knowledge improvement, participation in decision-making, time of flexible and floating presence, expansion of communication in working groups, conducting challenging activities, independence in performance, suitable payment and reward systems and participation in commercial objectives of the organization with maintenance of knowledge-based staff. Also there is significant relationship between unfulfilled job expectations and reduction of work status and dignity with desertion of job of the knowledge-based staff. Also the priority of the effect of the variables were acknowledged in accordance with the mentioned order.    }, keywords = {Knowledge-Based Staff,Maintenance And Desertion,Socialization Process,Job Satisfaction,Career,Challenging Activities,Work Shocks}, title_fa = {عوامل مؤثر بر نگهداری و ترک خدمت کارکنان دانش‌محور؛ مورد مطالعه: جهاد دانشگاهی واحد تهران}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر نگهداری و ترک خدمت کارکنان دانش‌محور و شناسایی نقاط ضعف در این عرصه و ارائه پیشنهاد جهت رفع آنها می‌باشد. از آنجا که جهاد دانشگاهی برای تحقق مأموریت خویش از کارکنان دانش‌محور بهره می‌برد، جامعه آماری در این تحقیق، اعضای هیئت علمی جهاد دانشگاهی و کارشناسان با مدرک لیسانس و بالاتر که به‌نوعی در انجام طرح‌های تحقیقاتی این سازمان فعالیت نموده‌اند، درنظر گرفته شده است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی است و اطلاعات موردنیاز از طریق پرسشنامه جمع‌آوری شده است. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که بین متغیرهای اصلیِ برنامه‌ریزی توسعه فردی، فرایند اجتماعی‌شدن و برنامه‌ریزی توسعه سازمانی با نگهداری کارکنان دانش‌محور و نیز بین شوک‌های کاری با ترک خدمت کارکنان دانش‌محور رابطه معناداری وجود دارد. همچنین مطابق با نتایج این تحقیق بین متغیرهای فرعیِ ترسیم مسیر شغلی و ارتقای سازمانی، ایجاد فضای توسعه دانش فردی، مشارکت در تصمیم‌سازی، زمان حضور منعطف و شناور، توسعه ارتباطات در گروه‌های کاری، انجام فعالیت‌های چالشی، استقلال عمل در فعالیت‌ها، نظام‌های پرداخت و پاداش مناسب، مشارکت در اهداف تجاری سازمان با نگهداری کارکنان دانش‌محور و از سوی دیگر بین برآورده نشدن انتظارات شغلی و کاهش شأن و منزلت کار با ترک خدمت کارکنان دانش‌محور رابطه معناداری وجود دارد؛ همچنین اولویت تأثیر متغیرها نیز به‌ترتیب ذکر شده مورد تأیید قرار گرفته است.       }, keywords_fa = {کارکنان دانش‌محور,نگهداری و ترک خدمت,فرایند اجتماعی شدن,رضایت شغلی,مسیر شغلی,فعالیت‌های چالشی,شوک‌های کاری}, url = {http://www.jsfc.ir/article_15411.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_15411_c5daf0ca35dd644622f07dc29889c24a.pdf} } @article { author = {Farahi Bozanjani, Borzu and Sanjaqi, Mohammad Ibrahim and Bazargani, Mohammad and Sultani, Mohammad Reza}, title = {Designing and Explanation of a Model for Understanding, Measurement and Management of Organizational Culture; Case Study of a Revolutionary Institution of Islamic Revolution}, journal = {}, volume = {6}, number = {21}, pages = {113-138}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In order to increase their awareness of their unique cultural values to achieve excellent performance, dynamic and leading organizations always try to use different scientific mechanisms to measure their situation and improve their organizational culture. Different models and patterns as well as typologies have been presented by thinkers and scholars of the field of management and organization for measuring and evaluating the organizational culture. The present paper is an attempt to design an indigenous model for measurement and management of organizational culture of institutions of the Islamic Revolution. Drawing on religious teachings, deliberations of the revolution’s leaders and scientific theories and findings, attempts have been made in the first place to identify the dimensions, factors and indexes of indigenous organizational culture. In the next step, the model is tested in order to check its validity.. The indexes have been acknowledged by experts with a high validity rate (93.7 percent). Ultimately, five types of organizational cultures were identified: ideological, developmental, excellence-oriented, idealist and law-abiding. The findings of the research indicate that ideological culture with 3.52 scores stands first and developmental culture with 2.96 scores stands last from the viewpoint of respondents.}, keywords = {Organizational Culture,Management of Organizational Culture,Types of Organizational Culture,Institutions of Islamic Revolution}, title_fa = {طراحی و تبیین مدل شناخت، سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی؛ مورد مطالعه: یکی از نهادهای انقلاب اسلامی}, abstract_fa = {سازمان‌های بالنده و طلایه‌دار همواره در تلاش‌اند تا با آگاهی از ارزش‌های بی‌بدیل فرهنگی خود در نیل به عملکردهای ممتاز، از سازوکارهای گوناگون علمی برای سنجش وضعیت و اعتلای فرهنگ سازمانی خویش بهره جویند. اندیشمندان حوزه مدیریت و سازمان  برای  سنجش و اندازه گیری فرهنگ سازمانی، مدل‌ها، الگوها و گونه‌شناسی‌های مختلفی را ارائه نموده‌اند. مقاله حاضر با هدف طراحی الگوی بومیِ سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانیِ نهادهای انقلاب اسلامی تدوین شده است. در این مقاله تلاش شده تا با توجه به آموزه‌های دینی، تدابیر رهبران انقلاب، نظریه‌ها و یافته‌های علمی دانشمندان، ابتدا ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های فرهنگ سازمانی بومی مورد شناسایی قرار گیرند؛ سپس به‌منظور سنجش روایی مدل، به مرحله آزمون گذاشته شوند. این شاخص‌ها توسط خبرگان تحقیق، با اعتبار بالایی (%93/7) تأیید گردید و متعاقباً پنج نوع فرهنگ سازمانیِ مکتبی، تحول‌گرا، تعالی‌گرا‏، آرمان‌گرا و قانون‌گرا شناسایی شد. برابر یافته های تحقیق، فرهنگ مکتبی با نمره 3/52 اولین رتبه و فرهنگ تحول‌گرا با نمره 2/96 آخرین رتبه را از منظر پاسخگویان سازمان مورد مطالعه، به خود اختصاص داده است.}, keywords_fa = {فرهنگ سازمانی‏,مدیریت فرهنگ سازمانی,انواع فرهنگ سازمانی,نهادهای انقلاب اسلامی}, url = {http://www.jsfc.ir/article_15412.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_15412_deb77382a60246679460670b0b44fff2.pdf} } @article { author = {Azar, Adel and Gholamrezai, Davoud and Danaifard, Hassan and Khodada Hosseini, Hamid}, title = {An Analysis of Quality Challenges of Higher Education; Case: The Fifth Development Plan}, journal = {}, volume = {6}, number = {21}, pages = {139-171}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Recent trends in the country show that the higher education system faces serious challenges related to quality. The government often through public policies is in charge of planning and implementation of suitable plans to remove these challenges. The Second Chapter of the Fifth Development Plan deals with higher education policies. On the basis of scientific principles, these plans should be based on proper understanding of causal relations and links. System Dynamics is a useful method which facilitates the analysis of policies based on these relations. Due to certain reasons such as lack of integrated information sources and difficulty of measuring qualitative relations, such analyses have not been conducted with regard to the Fifth Development Plan. The present article is an attempt to analyze the challenge of quality of higher education in the Fifth Development Plan through system dynamics approach in order to assist the improvement of the processes of public policymaking and their implementation. Hence, the main variables related to the quality have been identified by relying on the experts views and are used as a basis for modeling and identification of causal links. The findings of the analyses show that there is lack of attention to time delays in some plans which has caused ineffectiveness of most of the plans, particularly with regard to the relationship between industry and university, employment of graduates and business skills. The fluctuating behavior of qualitative variables is one of the expected reasons of this inattention and hence some measures should be taken to solve this problem. Some of these measures have been proposed as suggestions of this study.}, keywords = {Higher Education Policy,Fifth development plan,Quality of Research and Education,Systems Dynamics}, title_fa = {تحلیل چالش کیفیت آموزش عالی در برنامه پنجم توسعه}, abstract_fa = {روندهای اخیر در کشور نشان می‌دهد نظام آموزش عالی با چالش‌های جدی مربوط به کیفیت مواجه است. طراحی و اجرای برنامه‌های مناسب برای رفع این چالش‌ها به‌عهده دولت و غالباً از طریق خط‌مشی‌های عمومی است. فصل دوم برنامه پنجم توسعه کشور در بردارنده خط‌مشی‌های آموزش عالی است. برنامه‌هایی که بر اساس مبانی علمی می‌باید مبتنی بر درک صحیح از روابط و حلقه‌های علّی باشد. پویایی سیستم‌ها روشی است که با در نظر گرفتن این روابط به تحلیل خط‌مشی‌ها کمک می‌کند. در ایران به دلایلی نظیر نبود منابع اطلاعاتی یکپارچه مورد نیاز و دشواری سنجش روابط کیفی چنین تحلیل‌هایی در برنامه پنجم انجام نشده است. مقاله حاضر به‌دنبال تحلیل چالش کیفیت آموزش عالی در برنامه پنجم با بهره‌گیری از رویکرد پویایی سیستم‌ها است تا به بهبود فرایند سیاست‌گذاری عمومی و اجرای آن کمک نماید. بدین منظور متغیرهای اصلی مرتبط با کیفیت در برنامه با بهره‌گیری از نظر خبرگان شناسایی شده و مبنای مدل‌سازی و شناخت حلقه‌های علی قرار گرفته است. نتایج تحلیل‌ها بیانگر فقدان توجه کافی به تأخیر زمانی در برخی از برنامه‌ها است که منجر به عدم اثربخشی بسیاری از برنامه‌ها به‌خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه، اشتغال فارغ‌التحصیلان و مهارت‌های کسب و کار، خواهد شد. رفتار نوسانی متغیرهای کیفی، نتیجه مورد انتظار این عدم توجه است و باید برای رفع این مشکل تمهیداتی اندیشیده شود. برخی از این تمهیدات به عنوان پیشنهادهای تحقیق بیان شده است.}, keywords_fa = {خط‌مشی آموزش عالی,برنامه پنجم توسعه,کیفیت آموزش و پژوهش,پویایی سیستم‌ها}, url = {http://www.jsfc.ir/article_15414.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_15414_96870927cf471fd9a714fabd471f3d41.pdf} } @article { author = {Ansari, Reza and Sultanzadeh, Javad}, title = {A Comparative Study of Select Research and Technology Organizations and Some Lessons for Iran}, journal = {}, volume = {6}, number = {21}, pages = {173-205}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The existence of suitable institutions and institutional regulations are necessary to form innovative systems. One of these institutions is research and technology organizations; the intermediary organizations that play a complementary role in interaction between different components of the system in national innovative systems and their activities complement the missing links of the innovation chain. Available studies indicate that although these organizations create new opportunities for policymakers, their success requires proper explanation of their suitable status and roles in the organizations in the national innovation system. Given the endeavors made over the past few years to establish the national innovation system in Iran and also the outstanding role of research and technology organizations in the formation and effectiveness of the national innovation system, attempts have been made in the present paper to study one of the research and technology organizations of Iran (University Jihad) and shed light on its role and status in the national innovation system by comparing it with three select research and technology organizations. This research conducts the comparative study between the University Jihad and the three goal-oriented select organizations on the basis of experts panel and such criteria as style of management, mission, services, technology, human and financial resources, role in innovation system and international interactions. Four suggestions have been proposed to promote the status of the University Jihad: its status based on the necessity of national development, management compatible with needs, structure based on market/industry and penetration into the industry.}, keywords = {National Innovation System,Research and Technological Organization,University Jihad}, title_fa = {مطالعه تطبیقی سازمان‌های پژوهش و فناوری منتخب و درس‌هایی برای ایران}, abstract_fa = { به‌منظور شکل‌گیری نظام‌های نوآوری، وجود نهادهای متناسب و تنظیمات نهادی بهینه میان آنها ضروری است. یکی از این نهادها، سازمان‌های پژوهش و فناوری است؛ سازمان‌های واسطی که در نظام‌های ملی نوآوری، نقش تکمیل‌کننده تعاملات میان اجزای موجود در این نظام را بر عهده دارند و فعالیت آنها مکمل حلقه‌های مفقود زنجیره نوآوری است. مطالعات نشان می‌دهد، هرچند این سازمان‌ها فرصت‌های بدیعی برای سیاست‌گذاران فراهم می‌آورند، اما شرط موفقیت آنها تبیین جایگاه و نقش مناسب این سازمان‌ها در نظام ملی نوآوری است. با توجه به تلاش‌های انجام‌شده در سال‌های اخیر جهت استقرار نظام ملی نوآوری در ایران و همچنین نقش برجسته سازمان‌های پژوهش و فناوری در شکل‌گیری و کارایی نظام ملی نوآوری، این تحقیق تلاش دارد با بررسی یک سازمان پژوهش و فناوری در ایران (جهاد دانشگاهی) در مقایسه با سه سازمان پژوهش و فناوری منتخب، نقش و جایگاه مناسب این سازمان را در نظام ملی نوآوری ایران شفاف نماید. این پژوهش بر پایه نظر پنل تخصصی و بر اساس معیارهایی مانند نحوه مدیریت، ماموریت، خدمات، فناوری، منابع (انسانی ـ مالی)، نقش در نظام نوآوری و تعاملات جهانی، به مقایسه میان جهاد دانشگاهی و سه نمونه هدفمند انتخاب‌شده پرداخته و چهار پیشنهاد را در راستای ارتقای جایگاه جهاد دانشگاهی ارائه کرده است: جایگاه مبتنی بر نیاز توسعه ملی، مدیریت منطبق با نیاز، ساختاری مبتنی بر بازار/ صنعت و  تعمیق در صنعت.}, keywords_fa = {نظام ملی نوآوری,سازمان پژوهش و فناوری,جهاد دانشگاهی}, url = {http://www.jsfc.ir/article_15415.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_15415_e255052d5bf1c53a03aafb9cb7ab66bf.pdf} } @article { author = {فصلنامه راهبرد فرهنگ, دفتر}, title = {Five Years with “ Strategy for Culture”}, journal = {}, volume = {6}, number = {21}, pages = {207-227}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {پنج سال با راهبرد فرهنگ}, abstract_fa = {پنج سال با راهبرد فرهنگ نمایه موضوعی و الفبایی مقالات 20 شماره منتشرشده      با انتشار شماره 20 در زمستان سال گذشته، فصلنامه  راهبرد فرهنگ پنج‌ساله شد. دست‌اندرکاران نشریه در این مدت تلاش داشتند با دقت‌نظر همه‌جانبه در ابعاد محتوایی و شکلی و با برقراری ارتباط گسترده و مؤثر با اساتید و پژوهشگران حوزه‌های متنوع علوم انسانی، مجموعه‌ای وزین، معتبر و خواندنی فراهم کنند. در این راستا به‌نظر می‌رسد پایبندی به اصولی مانند ضابطه‌گرایی، کیفیت‌گرایی، احترام به مخاطب و دادن فرصت مساوی به همه رشته‌های مرتبط و به همه استان‌ها، جایگاه نشریه را در اذهان مخاطبان به‌تدریج ارتقا داده و سرمایه‌ای از اعتماد شکل گرفته است. از این‌رو شکرگزار خداوند بزرگیم و استمرار لطف و یاری او را برای خدمتگزاری بیشتر خواهانیم. در این مقطع، مناسب دیده شد تصویری از این فعالیت پنج‌ساله برای علاقمندان مهیا سازیم. بدین منظور ابتدا فهرست مقالات 20 شماره منتشرشده و سپس نمایه موضوعی و الفبایی مقالات را ملاحظه خواهید نمود. از آنجا که برخی از مقالات، ذیل دو یا سه موضوع جای می‌گیرند، بعضاً تکرارهایی به‌چشم می‌خورد. در فرصت پیش‌‌آمده، خدمتگزاران فصلنامه آمادگی کامل خود را برای پذیرش نقدها و پیشنهادهای سازنده اعلام می‌کنند.}, keywords_fa = {}, url = {http://www.jsfc.ir/article_15416.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_15416_0f78871e85044074fd538ae763725842.pdf} }