@article { author = {Davari, Hossein}, title = {Language Policy and Planning A Neglected Interdisciplinary Approach in Macro-Political and Macro-Cultural Policy Making in Iran}, journal = {}, volume = {13}, number = {49}, pages = {7-35}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {10.22034/jsfc.2020.109866}, abstract = {Language policy and planning, as a branch of sociology of language, under the influence of various developments in international as well as national arenas, have drawn the increasing attention of researchers and policymakers over the past few decades. Despite the undeniable significance of this interdisciplinary branch that has strong ties with international and national developments, a review of the issue of language in Iran indicates that despite the effectiveness of this discipline’s application in solving many problems in the field of language as well as the potential forthcoming challenges, language policy and planning have been neglected both in research as well as cultural and educational macro-policymaking processes. Therefore, in this paper, while introducing this discipline and its concepts, a picture of the language ecosystem of Iranian society is depicted as well. In the next step, in order to underline the significance of heeding this discipline and step-by-step utilization of this approach, the status of local languages have been studied and analyzed within the proposed framework; an issue, which in the recent years, besides creating some concerns and criticisms, will be capable of turning into a challenge in the near future. The findings of this research, on the one hand, underline the necessity of serious scientific handling of this issue, and, on the other, the effectiveness of its application for removing the challenges and enhancing the political, cultural, and social foundations of the Iranian society.}, keywords = {Language policy and planning,Local languages,Language rights,political system,educational system}, title_fa = {سیاست و برنامه ریزی زبانی: رویکرد میان رشته ای مغفول در حوزه سیاستگذاری های کلان فرهنگی و آموزشی کشور}, abstract_fa = {سیاست و برنامه‌ریزی زبانی به‌مثابه شاخه‌ای از حوزه جامعه‌شناسی زبان در چند دهه اخیر و متأثر از تحولات مختلف در عرصه جهانی و نیز سطوح ملی با توجه فزاینده‌ پژوهشگران و سیاست‌گذاران همراه بوده است. با وجود اهمیت انکارناپذیر این شاخه میان‌رشته‌ای که پیوندی عمیق با تحولات جهانی و ملی دارد، بررسی مقوله زبان در ایران بیانگر آن است که به‌رغم کارآمدیِ بهره‌گیری از این شاخه در حل شماری از مشکلات در حوزه زبان و نیز رفع چالش‌های بالقوه پیشِ‌رو، سیاست و برنامه‌ریزی زبانی چه در عرصه پژوهش و چه در عرصه سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی و آموزشی مغفول مانده است. بنابراین در این مقاله ضمن معرفی این شاخه و مفاهیم آن، تصویری از زیست‌بوم زبانی جامعه ایران ارائه می‌گردد. سپس با هدف نشان‌دادن اهمیت توجه به این شاخه و بهره‌گیری گام به گام از این رویکرد، جایگاه زبان‌های محلی در قالب چارچوبی پیشنهادی، بررسی و تحلیل شده است؛ موضوعی که در سال‌های اخیر علاوه بر دامن‌زدن به دغدغه‌ها و برخی انتقادها، استعداد تبدیل به چالشی در آینده نه‌چندان دور را خواهد داشت. یافته‌های حاصل از این تحلیل بیانگر ضرورت جدّی مواجهه علمی با آن از یک‌سو و از سویی دیگر کارآمدی بهره‌گیری از آن در راستای رفع چالش‌ها و تقویت بنیان‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران خواهد بود.}, keywords_fa = {سیاست و برنامه‌ریزی زبانی,زبان‌های محلی,حقوق زبانی,نظام سیاسی,نظام آموزشی}, url = {http://www.jsfc.ir/article_109866.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_109866_27c771acfa1282ddd2d9d08497e3a5dd.pdf} } @article { author = {Namdarian, Leila}, title = {science and technology’s national foresight A Study of Methods for Evaluation of National Studies of Science and Technology Foresight}, journal = {}, volume = {13}, number = {49}, pages = {37-76}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {10.22034/jsfc.2020.95947}, abstract = {Foresight is one of the most effective tools for development of long-term strategies and policies aiming at sustainable economic, political, and social development that requires a huge amount of time as well as human and financial resources. The evaluation of foresight too is a fundamental part of any foresight plan, for it provides a goal-oriented framework or structure to help the body of foresight discipline. Without this framework, there will be neither any other way for the objective description of foresight activities, nor a tool for comparison, monitoring, and learning from these activities. A review of the literature on evaluation of foresight shows that there is no theoretical consensus among researchers about the frameworks for the evaluation of foresight. Therefore, the objective of this paper is develop a comprehensive methodological framework for evaluation of science and technology’s national foresight based on a systematic analysis of theoretical experiences and utilization of documental studies. The results of the study show that the existence of two attitudes, that is, logical and systemic, would guarantee the comprehensiveness of a foresight evaluation framework. The proposed framework, based on the logical attitude, includes certain criteria such as efficiency, proportionality, and effectiveness. Based on the systemic attitude, the proposed framework includes certain criteria such as behavioral redundancy and policy effectiveness. Through the said framework, some countries’ experiences of foresight evaluation have been studied and analyzed in this research. The results show that logical attitude was predominant in most of them, while systemic criteria and items had received lesser attention.}, keywords = {Science and Technology Foresight,evaluation,Linear Attitude,Systematic Attitude}, title_fa = {واکاوی روش‌های ارزیابی مطالعات ملی آینده‌نگاری علم و فنّاوری}, abstract_fa = {آینده‌نگاری یکی از مؤثرترین ابزار‌های تدوین استراتژی‌ها و سیاست‌های بلندمدت با هدف توسعه پایدار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و نیازمند صرف وقت، منابع انسانی و مالی فراوان است. ارزیابی آینده‌نگاری نیز جزء اساسی هر برنامه آینده‌نگاری است چرا که یک چارچوب یا ساختار هدفمند برای کمک به بدنه دانش آینده‌نگاری فراهم میکند. بدون این چارچوب هیچ راهی برای توصیف عینی فعالیت‌های آینده‌نگاری، یا ابزاری برای مقایسه، پایش و یادگیری از این فعالیت‌ها وجود نخواهد داشت. بررسی پیشینه ارزیابی آینده‌نگاری نشان می‌دهد، هیچ اجماع نظری میان پژوهشگران در مورد چارچوب‌های ارزیابی آینده‌نگاری وجود ندارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر توسعه چارچوبی جامع و روش‌شناسانه برای ارزیابی آینده‌نگاری ملی علم و فنّاوری بر مبنای تحلیل نظام‌مند تجربیات نظری و بهره‌گیری از مطالعه اسنادی است. براساس نتایج به‌دست‌آمده، وجود دو نگرش منطقی و سیستمی، جامعیت یک چارچوب ارزیابی آینده‌نگاری را تضمین می‌نماید. چارچوب ارزیابی پیشنهادی بر پایه نگرش منطقی شامل معیارهایی نظیر کارایی، تناسب و اثربخشی و بر پایه نگرش سیستمی شامل معیارهایی نظیر افزونگی رفتاری و تأثیرگذاری سیاستی است. سپس، با استفاده از چارچوب مذکور، تعدادی از تجربیات ارزیابی آینده‌نگاری کشورها، تحلیل و بررسی شد و این نتیجه به دست آمد که در اغلب آنها نگرش منطقی حاکم بوده و معیار‌ها و سنجه‌های نگرش سیستمی در آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته است.}, keywords_fa = {آینده‌نگاری علم و فنّاوری,ارزیابی,نگرش خطی,نگرش سیستمی}, url = {http://www.jsfc.ir/article_95947.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_95947_925c891775ecf9f070d1b96108e02dad.pdf} } @article { author = {Shahsavari, Amir and Alam Al-Huda, Jamileh and Zaker-Salehi, Gholamreza and Khorasani, Abaslat}, title = {The Second Academic Revolution and Emergence of Entrepreneurial University: A Realistic Reading of the Capacities and Limitations of the Entrepreneurial University Model as the Engine of Innovation}, journal = {}, volume = {13}, number = {49}, pages = {77-118}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {10.22034/jsfc.2020.101241}, abstract = {Over the past forty years, a series of economic and technological developments at the global level along with some specific political and security events have created a particular approach to the mission of university based on its direct participation in innovation and economic development. In this regard, some ideas, including the entrepreneurial university model, due to focusing on commercialization of knowledge, university entrepreneurship, and promotion of regional innovation, have drawn wider attention of governments and policymakers. The present study, by trying to propose a more precise knowledge of the nature of entrepreneurial university, factors affecting its emergence, and consequences of its development, aims to prepare the grounds for a realistic study of the capacities and limitations of this model, which could in turn facilitate higher education’s professional policymaking in encounter with the entrepreneurial university model. To this aim, a series of select reference and effective articles related to the entrepreneurial university model were analyzed in four stages through thematic analysis method. The results of this study show that the second academic revolution is a comprehensive theme, whose nature, stages of development along with its drivers and formation factors as well as its consequences have been explained in the mentioned model. Finally, by putting the results of this research in the context of a wider review of the literature on the role of university in innovation, the main limitations of this model were identified and discussed. Based on this study, the implications of the theory of entrepreneurial university regarding the drivers of a change in university mission have the highest degree of compatibility with the results and evidences of other studies. But, other implications of this theory, including the comprehensibility of the second academic revolution and its phases and consequences face several limitations. Overall, this study connotes to the limited possible grounds as well as limited desirability of the entrepreneurial university model to the extent that expressions such as the second academic revolution and the third generation universities are exaggerative and unrealistic.}, keywords = {university,Innovation,University Mission,Entrepreneurial University,Second Academic Revolution}, title_fa = {انقلاب آکادمیک دوم و ظهور دانشگاه کارآفرین؛ خوانش واقع‌گرایانه ظرفیت‌ها و محدویت‌های الگوی دانشگاه کارآفرین به‌مثابه موتور نوآوری}, abstract_fa = {در 40 سال اخیر دسته‌ای از تحولات اقتصادی و فنّاوری در عرصه جهانی به ‌همراه برخی رویداد‌های سیاسی و امنیتی خاص، تلقی خاصی از مأموریت دانشگاه مبنی بر مشارکت مستقیم در نوآوری و توسعه اقتصادی ایجاد کرده است. در این ‌راستا برخی از نظریات از جمله الگوی دانشگاه کارآفرین به ‌دلیل تمرکز بر تجاری‌سازی دانش، کارآفرینی دانشگاهی و توسعه نوآوری منطقه‌ای، توجهات گسترده‌تر دولت‌ها و سیاست‌گذاران را به‌ دنبال داشته است. پژوهش حاضر با هدف ارائه شناختی دقیق‌تر از چیستی ایده دانشگاه کارآفرین، عوامل مؤثر در پیدایش آن و پیامد‌های مترتب بر توسعه آن، زمینه را برای بررسی واقع‌گرایانه ظرفیت‌ها و محدودیت‌های این الگو فراهم می‌کند و از این طریق تلاش دارد سیاست‌گذاری عالمانه آموزش عالی را در مواجهه با الگوی دانشگاه کارآفرین تسهیل کند. برای این‌منظور مجموعه منتخبی از مقالات مرجع و مؤثر مرتبط با الگوی دانشگاه کارآفرین، طی چهار مرحله تحلیل مضمون شده است. نتایج این تحلیل نشان می‌دهد انقلاب آکادمیک دوم، مضمون فراگیری است که در الگوی مذکور، چیستی و مراحل توسعه آن به همراه پیشران‌ها و عوامل شکل‌گیری و نیز پیامد‌های مترتب بر آن تبیین شده است. در پایان با قرار دادن این نتایج در بستر پیشینه پژوهشیِ گسترده‌ترِ نقش دانشگاه در نوآوری، محدودیت‌های اصلی این الگو شناسایی و بحث شده است. بر این مبنا دلالت‌های نظریه دانشگاه کارآفرین درخصوص پیشران‌های تحول مأموریتی دانشگاه، بیشترین سازگاری را با شواهد و نتایج حاصل از دیگر پژوهش‌ها دارد، اما سایر دلالت‌های این نظریه، از جمله فراگیری انقلاب آکادمیک دوم و فازها و پیامد‌های آن با محدودیت‌های متعددی مواجه است. در مجموع، این بررسی بر زمینه‌های امکانی محدود و نیز مطلوبیت محدود الگوی دانشگاه کارآفرین دلالت دارد، به‌گونه‌ای که تعابیری مانند انقلاب آکادمیک دوم و نسل سوم دانشگاه‌ها اغراق‌آمیز و خلاف واقع به‌نظر می‎آید.}, keywords_fa = {دانشگاه,نوآوری,مأموریت دانشگاه,دانشگاه کارآفرین,انقلاب آکادمیک دوم}, url = {http://www.jsfc.ir/article_101241.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_101241_337b67dc1f96d3faab613beab31468e1.pdf} } @article { author = {Khayyatian, Mohammad Sadeq and Fartash, Kiarash and Pourasgari, Pedram}, title = {Development of a Framework for Monitoring and Evaluation of Iran’s National System of Science, Technology and Innovation}, journal = {}, volume = {13}, number = {49}, pages = {119-154}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {10.22034/jsfc.2020.109868}, abstract = {Employment of suitable evaluation frameworks is one of the issues that must be taken into consideration in the national systems of science, technology and innovation. Some sporadic measures have been taken by different organizations in Iran for the evaluation of the condition of science, technology and innovation in the country, but till date no balanced monitoring and evaluation framework has been established to provide the possibility of assessment of the realization of high-level goals and collect up-to-date data about the condition of science, technology and innovation in the country. Attempts have been made in this research to identify and analyze the data existing in the related high-level documents and reports published at international level between 2014 and 2015. Thematic analysis research method was employed for the analysis of the collected data and a proposed framework has been developed. Finally, experts panel was used for the verification and confirmation of the suggested framework. Consequently, a comprehensive and balanced framework of criteria, sub-criteria and indexes was developed for monitory and evaluation of science, technology and innovation. Also, some suggestions have been given for attainment of desirable result in the application of this framework, the most important of which include commitment to organizational support in implementation, realistic division of labor among the concerned institutions and allocation of the necessary resources for collection and analysis of the necessary data.}, keywords = {Indexes of Science, Technology and Innovation,National System of Science and Technology,Science Monitoring and Evaluation Framework}, title_fa = {ارائه چارچوبی برای پایش و ارزیابی نظام ملی علم، فنّاوری و نوآوری ایران}, abstract_fa = {به‌کارگیری چارچوب‌های ارزیابی مناسب، یکی از موارد مهمی است که باید در نظام‌های علم، فنّاوری و نوآوری کشور در نظر گرفته شود. در ایران فعالیت‌های محدود و پراکنده‌ای توسط دستگاه‌های مختلف در راستای ارزیابی وضعیت علم، فنّاوری و نوآوری کشور انجام شده، اما تاکنون چارچوب پایش و ارزیابی متوازنی برای آن مستقر نشده که امکان سنجش تحقق اهداف بالادستی و آگاهی از وضعیت به‌روز کشور در علم، فنّاوری و نوآوری را فراهم کند. در این تحقیق، با استفاده از روش تحلیل مضمون، داده‌های موجود در اسناد بالادستی مرتبط و گزارش‌های مورد استفاده در سطح جهان بین سال‌های 1393 و 1394 شناسایی و تحلیل شده و با استفاده از آنها، یک چارچوب پیشنهادی ارائه گردیده است. در نهایت برای صحه‌گذاری و تأیید این چارچوب، از پنل خبرگان استفاده شده است. در نتیجه، چارچوبی جامع و متوازن از معیار‌ها، زیرمعیار‌ها و شاخص‌ها برای پایش و ارزیابی علم، فنّاوری و نوآوری معرفی شده است. همچنین پیشنهادهایی جهت دستیابی به نتایج مطلوب در به‌کارگیری این چارچوب، ارائه شده که از جمله مهم‌ترین آنها تعهد به حمایت سازمانی از اجرا، تقسیم کار واقع‌بینانه بین نهاد‌های متولی و اختصاص منابع لازم برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها است.}, keywords_fa = {شاخص‌های علم,فنّاوری و نوآوری,نظام ملی علم و فنّاوری,چارچوب پایش,ارزیابی علم}, url = {http://www.jsfc.ir/article_109868.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_109868_96e46719172f4426b3c573de76d9909c.pdf} } @article { author = {Nilforoshan, Hadi and Dashti, Vahid and Arasti, Mohammad Reza}, title = {Sharing of Intellectual Property Rights Incurring from Joint Research Works: Requirements and Challenges}, journal = {}, volume = {13}, number = {49}, pages = {155-187}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {10.22034/jsfc.2020.109880}, abstract = {Sharing of intellectual property, incurring from joint research works, plays a very important role in the success or failure of such research activities. Despite this significance, due to the complexity and involvement of various factors in the development of a suitable framework for sharing, these frameworks have not yet been extracted. Attempts have been made in this article, without proposing a specific contractual model, to merely extract the factors that affect the attainment of a contract in this regard. In order to extract these factors, the previous related studies were reviewed and the credibility of the results of some joint research works conducted in the oil and gas industries of Iran was evaluated. The findings of the research show that overall nine factors affect the facilitation of the said process: The beneficiaries’ identities; the competition level and the degree of collaboration in previous studies in the industry; institutional environment; synergy/interactivity of collaboration; the specifications of the target knowledge; network’s structure; the relative capability of members in the field of the target technology; and the position of the target technology in the lifecycle and status of patent in the industry’s business model. It is important to try to reduce this complexity of reaching an agreement, for extreme complexity causes the withdrawal of the beneficiaries from collaboration due to the increase in the transaction costs.}, keywords = {Intellectual/Industrial Property Rights,innovation networks,Oil and gas industry,case study,Research Collaborations}, title_fa = {تسهیم دارایی‌های فکری حاصل از همکاری‌های تحقیقاتی مشترک: اقتضائات و چالش‌ها}, abstract_fa = {مسئله تسهیم دارایی‌های فکری حاصل از همکاری‌های تحقیقاتی در تضمین موفقیت و یا شکست این قبیل فعالیت‌های تحقیقاتی اهمیت بسزایی دارد. علی‌رغم اهمیت این موضوع، به جهت پیچیدگی و ورود عوامل مختلف در طراحی چارچوب‌های مناسب برای تسهیم، تاکنون این چارچوب‌ها استخراج نشده است. در این مقاله، تلاش می‌شود بدون پیشنهاد مدل قراردادی خاصی، صرفاً عوامل مؤثر بر دستیابی به یک توافق در این خصوص، استخراج گردد. برای استخراج این عوامل مجموعه مطالعات پیشین در این زمینه مرور شده و نتایج چند پروژه همکاری تحقیقاتی که در صنعت نفت و گاز ایران جریان داشته، اعتبارسنجی شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند به طور کلی این نُه عامل بر تسهیل فرآیند مذکور مؤثرند: هویت ذی‌نفعان، سطح رقابت و میزان همکاری‌های تحقیقاتی قبلی در صنعت، محیط نهادی، هم‌آفرینی/ تراکنشی بودن همکاری، ویژگی‌های دانشِ هدف، ساختار شبکه، توانمندی نسبی اعضاء در زمینه فنّاوری هدف، موقعیت فنّاوری هدف در چرخه عمر و جایگاه حق اختراع در مدل کسب‌وکار صنعت. تلاش برای کاستن از پیچیدگی این فرآیند کسب توافق اهمیت دارد زیرا پیچیدگی بیش از حد، می‌تواند باعث انصراف ذی‌نفعان از همکاری به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تراکنش گردند.}, keywords_fa = {حقوق مالکیت فکری/ صنعتی,شبکه‌های نوآوری,صنعت نفت و گاز,موردکاوی,همکاری‌های تحقیقاتی}, url = {http://www.jsfc.ir/article_109880.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_109880_81a13beb0211c78081842432d6bab800.pdf} } @article { author = {Abbaspour, Abbas and Keramati Tavlayi, Mohammad Mehdi and Rahimian, Hamid and Jahangard, Esfandiar}, title = {Development of a Model for Financing Iran’s Higher Education System Based on Grounded Theory}, journal = {}, volume = {13}, number = {49}, pages = {189-221}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {10.22034/jsfc.2020.109878}, abstract = {In order to develop a model for financing Iran’s higher education system, grounded method (Strauss and Corbin) and explorative-qualitative approach were adopted. The statistical population for this research consisted of all experts, researchers, policymakers, managers and officials in charge of financing higher education in Iran, among whom, 15 people were selected through targeted sampling method and the necessary data were collected from them through deep and semi-structured interviews. The findings of the research show that the desirable financing model is indigenous diversification of financing within the universities. In other words, the system should move from the present bipolar system based on registration fees and government’s direct aid to an indigenous balanced system with multiple sources of finance. According to the respondents, the following policies are suitable for attaining the desirable model: Boosting international interactions and collaborations; networking of information, equipment, capabilities and experiences; giving financial, psychological and spiritual incentives to beneficiaries and strengthening their connections; preparation of the necessary rules and regulations and statutes as well as empowering of the university organization and the faculty member. According to the respondents, the following principles are important in developing the desirable model: Independence of the university; just access to higher education; spontaneity and being indigenous; reliability of finance method; efficiency and effectiveness. Finally, the findings of the study show that a slow movement has already begun towards diversification and by relying on the proposed model, its pace increases and any diversion can be prevented.}, keywords = {Financing,Higher education system,Diversification of Financing,Grounded theory}, title_fa = {تدوین الگوی تأمین مالی نظام آموزش عالی ایران مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد}, abstract_fa = {به‌منظور تدوین الگوی تأمین مالی نظام آموزش عالی کشور این پژوهش با رویکرد کیفی اکتشافی و با روش داده‌بنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه صاحب‌نظران، پژوهشگران، سیاست‌گذاران، مدیران و مسئولین تأمین مالی حوزه آموزش عالی تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، در نهایت با 15 نفر از این افراد مصاحبه عمیق و نیمه‌ساختارمند به‌عمل آمد. یافته‌های به‌دست آمده نشان داد که الگوی مطلوب تأمین مالی، تنوع بخشی درون‌زای تأمین مالی در دانشگاه‌ها است. در واقع باید از وضعیت فعلی که نظامی دوقطبی مبتنی بر اخذ شهریه و کمک مستقیم دولتی است به نظامی متوازن و چندمنبعی که به‌صورت درون‌زا ایجاد شود، حرکت کرد. پاسخگویان، افزایش تعاملات و همکاری‌های بین‌المللی، شبکه‌سازی اطلاعات، تجهیزات، توانمندی‌ها و تجربیات، انگیزش مالی و روانی و معنوی ذی‌نفعان، تقویت ارتباط ذی‌نفعان، تمهید قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های موردنیاز و توانمندسازی سازمان دانشگاه و اعضای هیئت علمی را به‌عنوان راهبردهایی برای نیل به الگوی مطلوب برشمردند. آنها اصولی مانند استقلال دانشگاهی، دسترسی عادلانه به آموزش عالی، خودجوشی و درون‌زایی، قابلیت اتکای روش تأمین مالی و کارایی و اثربخشی را در طراحی الگو حائز اهمیت برشمردند. سرانجام، این بررسی نشان داد که در کشور حرکتی بطیئ به‌سمت تنوع‌بخشی آغاز گردیده و می‌توان با تمرکز بر الگوی معرفی‌شده آن را تسریع نمود و از انحراف بازداشت.}, keywords_fa = {تأمین مالی,نظام آموزش عالی,تنوع‌بخشی تأمین مالی,نظریه داده‌بنیاد}, url = {http://www.jsfc.ir/article_109878.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_109878_9f0d38d7b83d82f58bc7274430fe648a.pdf} } @article { author = {Abdi, Hamid and Mirshah Jafari, Seyed Ibrahim and Nili, Mohammad Reza and Rajaipour, Saeed}, title = {A Study of the Visons and Missions of Iran’s Higher Education in 2025 Plan: An Analysis of Priorities and Opportunities}, journal = {}, volume = {13}, number = {49}, pages = {223-250}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2008-3696}, eissn = {}, doi = {10.22034/jsfc.2020.109871}, abstract = {University plays an important role in shaping the future of global community in the field of sustainable development. This objective is attainable through production of modern knowledge. This very role of higher education has encouraged the societies to plan visions and missions for this significant institution. The objective of this paper is to study the missions and visions of Iran’s higher education in 2025 Plan through mixed explorative methods. The research population of the present study consisted of higher-level documents, experts of higher education, faculty members and the PhD students of Isfahan University in 2015-2016 academic year. Content analysis method was used to analyze the higher-level documents and semi-structured interviews and questionnaire were used to collect the data. The findings of the research show that the missions and visions of Iran’s higher education can be categorized into three categories for the sake of analysis: Teaching, research and services. The prioritization of the missions and visions showed that “attaining educational justice” has been determined as the first priority by the higher education experts, the university faculty members and the PhD students. Moreover, the findings also show that according to the experts, “social needs” are the most “important opportunity” in the field of realization of the missions and visions.}, keywords = {Higher education,Higher Education Visions,Higher Education Missions,Higher Education Opportunities}, title_fa = {واکاوی چشم‌انداز‌ها و رسالت‌های آموزش عالی ایران در افق 1404؛ تحلیلی بر اولویت‌ها و فرصت‌ها}, abstract_fa = {دانشگاه‌ها در شکل دادن به آینده جامعه جهانی در زمینه توسعه پایدار نقش مهمی دارند و این امر از طریق تولید دانش جدید میسر می‌شود. این نقش خطیر آموزش عالی، جوامع را به ترسیم چشم‌انداز‌ها و رسالت‌هایی برای این نهاد مهم سوق داده است. هدف از پژوهش حاضر، واکاوی چشم‌انداز‌ها و رسالت‌های آموزش عالی ایران در افق 1404 به روش ترکیبی اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، منابع بالادستی، صاحب‌نظران حوزه آموزش عالی کشور و نیز اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1394-1395 بوده‌اند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل محتوای کیفی منابع بالادستی، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه بود. یافته‌های پژوهش نشان داد که چشم‌انداز‌ها و رسالت‌های آموزش عالی ایران را می‌توان در سه مقوله آموزش، پژوهش و خدمات مورد بررسی و تحلیل قرار داد. اولویت‌بندی چشم‌انداز‌ها و رسالت‌ها نیز نشان داد «دستیابی به عدالت آموزشی» به‌عنوان اولویت نخست توسط صاحب‌نظران حوزه آموزش عالی و همچنین اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری مشخص شده است. علاوه بر این، مشاهده گردید که «نیاز‌های اجتماعی» به‌عنوان مهم‌ترین فرصت در زمینه تحقق چشم‌انداز‌ها و رسالت‌ها از دیدگاه صاحب‌نظران مطرح می‌باشد.}, keywords_fa = {آموزش عالی,چشم‌انداز آموزش عالی,رسالت آموزش عالی,فرصت‌های آموزش عالی}, url = {http://www.jsfc.ir/article_109871.html}, eprint = {http://www.jsfc.ir/article_109871_7a3782a3fcd74403f5711e6a8deebd80.pdf} }