اخلاق حرفه‌ای در آموزش عالی؛ تأملی بر راهبرد‌های بهبود استاندارد‌های اخلاقی در آموزش‌های دانشگاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان

چکیده

هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی و مقایسه وضعیت موجود و مطلوب استانداردهای اخلاق حرفه‌ای در آموزش‌های دانشگاهی و پیشنهاد راه‌هایی برای تقویت این استانداردها در مؤسسات آموزش عالی است. در این مطالعه از روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و الگوی تلفیقی کمی و کیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید و دانشجویان دانشگاه کردستان بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم، نمونه آماری مورد نیاز انتخاب گردید. جهت گردآوری داده‌های مورد نیاز علاوه بر پرسشنامه از مصاحبه نیمه‌ساختمند و بحث تمرکز گروهی نیز بهره گرفته شد. در ارتباط با روش تحلیل داده‌ها نیز بنابه ماهیت سؤالات پژوهشی از روش آمار توصیفی، آزمون تی‌گروه‌های مستقل، آزمون تی‌وابسته و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است از نظر اساتید و دانشجویان، وضعیت موجود اخلاق حرفه‌ای در حوزه فعالیت‌های آموزشی پایین‌تر از حد متوسط ارزیابی می‌شود. این در حالی است که پاسخگویان، توجه به این استانداردها را در آموزش‌های دانشگاهی بسیار ضروری می‌دانند. مقایسه نظرات اساتید و دانشجویان و لحاظ کردن سایر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی گروه نمونه در تحلیل‌های ثانوی، مبین نوعی تجانس در نظرات آنان در ارتباط با وضعیت جاری و وضعیت مطلوب این استانداردهاست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Professional Ethics in Higher Education; A Reflection on Strategy of Improvement of Ethical Standards in University Education

نویسنده [English]

  • Nematuallh Azizi
Assistant Professor, Department of Education, University of Kurdestan
چکیده [English]

The main objective of the present paper is to study and compare the current and desirable condition of  professional ethical standards in the university education and also to offer some suggestions for the improvement of the standards of institutes of higher education. Descriptive-survey method and combination of qualitative and quantitative techniques have been used for the present study. The statistical population included the students and teachers of the University of Kurdestan and the required sample was obtained through stratified proportional to size sampling method. Questionnaire and semi-structured interview as well as focused groups  were used for the collection of the data. For the analysis of the data the following techniques were applied: descriptive statistics, t-test of independent groups, t-test of dependent groups and one-way analysis of variance (ANOVA). The findings of the research indicate that in the viewpoints of the teachers and students, the existing professional ethical condition in the field of educational activities is below average. At the same time the respondents opined that it was necessary to pay attention to such standards in the university education.
The comparison of the viewpoints of the teachers and students and consideration of other demographic features of the sample in the secondary analysis demonstrated a sort of convergence in their viewpoints with regard to the current condition and desirable condition of these standards.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher education
  • Professional Ethical Standards
  • Teaching and Learning Process
  • Professional Responsibili-ties
  • Academic Relations