هنر به‌مثابه راهبرد فرهنگی در اندیشه فارابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه تهران

چکیده

فارابی در طراحی مدینه فاضله جایگاه ویژه‌ای را به هنرمندان اختصاص داده است. هنرمند پس از طبقه حکام و فرمانروایان الهی و در کنار خطیبان و پیشوایان مذهبی جای گرفته است. برای تبیین این جایگاه می‌توان چنین استدلال نمود که: -1 از نظر فارابی عامه مردم قدرت ذهنی کافی برای درک حقایق عقلی ندارند یا از انس و آشنایی کافی با امور عقلی و سعادت‌‌های عقلانی برخوردار نیستند. -2 در عین حال بالاترین سعادت و خوشبختی، سعادت حسی و خیالی و وهمی نیست. بلکه خوشبختی عقلی است که عالی‌تر از آن سعادتی متصور نیست. -3 راه رساندن مردم به سعادت نهایی یا خوشبختی عقلی این است که تصویری از حقایق و سعادت‌‌های عقلی در قوای خیالی مردم ایجاد شود. به‌همین علت انبیا و جانشینان ایشان که حاکمان مدینه فاضله‌اند و همه حقایق عقلی را با قوه ناطقه خویش و با براهین یقینی دریافته‌اند، آنها را با شیوه‌‌های تخییلی و اقناعی به اذهان جمهور انتقال می‌دهند. هنرمند مدینه فاضله نیز در کنار خطبا که حقایق عقلی را با روش‌های اقناعی انتشار می‌دهند، سعی در ترویج سعادت معقول و معارف وحیانی با شیوه‌های تصویرسازی یا تخییل و محاکات دارد. هنرمند همچنین قادر است بین جوامع و فرهنگ‌های گوناگون ارتباط برقرار کند. زیرا می‌تواند حقیقت ثابت و یگانه‌ای را با تصاویر و محاکیات و تشبیهات مختلف معرفی کند و سعادت وحیانی را با زبان اقوام و فرهنگ‌های گوناگون تجسم نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Art as Cultural Strategy in Farabi’s Thought

نویسنده [English]

  • Nadya Maftuni
Assistant Professor, University of Tehran
چکیده [English]

In articulating his utopia, Farabi allocates a special place to artists. Next to the divine rulers, artists enjoy a rank equal to orators and religious leaders. The following arguments shed light on the reasons for this stratification: 1 – In Farabi’s viewpoint, the public do not have proper understanding of intelligible matters or are not acquainted enough with intelligible happiness. 2 – At the same time, the highest level of happiness is not that of sensational, imaginary or illusive one, rather it is intelligible happiness superior to which is not conceivable. 3 – So, intelligible truths and happiness should be envisaged somehow to/for the people to help them achieve a happy life. Prophets and their successors, i.e. rulers of utopia, who have realized the intelligible truths through their faculty of speech and definite evidences, transfer these truths to people's imagination through imaginary and convincing methods. The artists of the utopia, on the side of the orators, who promote intelligible truths through convincing methods, try to promote rational happiness and the revealed teachings through imagery or imagination. The artists are able to establish relations between different societies and cultures, for they can introduce a constant, unique truth through images and allegories and also can depict revealed happiness in the language of different communities and cultures.

کلیدواژه‌ها [English]

  • art
  • Cultural Function
  • Intercultural Function
  • Imagination
  • imagery
  • Utopia