الگوی عملکرد شوراهای کمیته انضباطی دانشجویی: رویکردی داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه امام صادق‌علیه‌السلام

2 کارشناسی‌ارشد معارف اسلامی و مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق‌علیه‌السلام

چکیده

مقوله‌ انضباط به‌عنوان سرفصلی مهم در مدیریت منابع انسانی، مورد توجه همه‌ سازمان‌هاست. به‌نظر می‌رسد در فضاهای آموزشی، اهمیت این مسئله دو چندان می‌شود. هدف این پژوهش بررسی الگوی عملکرد شوراهای انضباطی دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی و انطباق آن با الگوی مطلوب انضباط تعالی‌بخش است.
راهبرد پژوهش، نظریه‌پردازی داده‌بنیاد است. بدین منظور با استفاده از روش مصاحبه‌ عمیق با دبیران کمیته‌های انضباطی 9 دانشگاه بزرگ تهران،‌ به‌تدریج الگوی عملکرد شوراهای انضباطی دانشجویی تدوین شد. در نهایت، میزان تناسب الگوی مذکور با الگوی انضباط تعالی‌بخش به‌عنوان الگوی اسلامی انضباط مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی‌ نشان می‌دهد که الگوی موجود عملکرد شوراهای انضباطی دانشجویی تا حد زیادی تحت تأثیر الگوهای رفتاری، شناختی و تدریجی انضباط است.
حرکت به‌سمت انضباط پرورش‌دهنده و تعالی‌بخش، توجه به تشویق، معرفی الگوها و اسوه‌ها در کنار برخورد با تخلفات، آموزش مهارت‌هایی به دانشجویان به‌منظور پیشگیری از وقوع تخلف، توصیه دانشجویان به تقوا و خودانضباطی در کنار تأکید بر قانون و آیین‌نامه از جمله اقداماتی است که موجب نزدیک‌تر شدن وضعیت موجود به الگوی اسلامی انضباط خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Student Discipline Committee’s Performance Model: A Grounded Theory Approach

نویسندگان [English]

  • Meisam Latifi 1
  • Meisam Chegin 2
  • Mohsen Faraji 2
1 Assistant professor, Imam Sadiq University
2 M.A. (Islamic Theology and Industrial Management), Imam Sadiq University
چکیده [English]

Discipline in organization is an important subject, especially in human resource management. This subject also has twofold importance in educational institutions. The present research is an attempt to study the performance of university student discipline committees and their compatibility with transcendental discipline.
The present study was conducted on the basis of Grounded Theory through nine deep interviews with the secretaries of committees of Tehran major universities. After preparing the model of conduct of discipline committees, its compatibility with Transcendental Discipline model as an Islamic model was assessed. The results show that the existing model of committees’ performance is to a great extent influenced by behavioural, cognitive and progressive models of discipline.
Beside the existing rules and regulations, some of the following measures would help get closer to Islamic discipline model:  changing in approaches to discipline concept from control to direction, attention to reward, introduction of role models and epitomes on the side of dealing with violations, training the students with skills to prevent violation, recommending the students to observe virtue and self-discipline.

کلیدواژه‌ها [English]

  • discipline
  • Grounded Theorization
  • Progressive Discipline
  • Transcendental Discipline
  • Student Discipline
  • Positive Discipline