پیچیدگی‌‌های فرهنگ و گونه‌شناسی مطالعات آن در آموزش‌عالی؛ چارچوبی فرانظری و مفهومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

2 استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

3 دانشجوی دکتری مدیریت سیاست‌گذاری عمومی دانشگاه تهران

چکیده

موضوع فرهنگ در نهاد آموزش‌عالی به‌عنوان یکی از عناصر فرهنگ‌ساز جامعه، اهمیتی دوچندان می‌یابد. نزدیک به چهار دهه است که «فرهنگ دانشگاهی» در آثار خارجی جایگاهی ویژه یافته و دانشوران هر یک از منظر خویش به این پدیده پیچیده پرداخته‌اند؛ اما به‌رغم چنین اهمیتی، فرهنگ دانشگاهی چندان مورد توجه پژوهشگران داخلی قرار نگرفته و این امر، فقر شدید ادبیات نظری در خصوص تبیین و فهم هر چه بهتر ابعاد این پدیده را در آثار داخلی درپی داشته که خود مستلزم بازیابی منسجم آثار خارجی است. در این مقاله، با هدف جبران این نقیصه، با استفاده از روش گونه‌شناسی به‌عنوان روشی ممتاز و پایه‌ای در نظریه‌پردازی، ابتدا مطالعات فرهنگی در آموزش‌عالی بر حسب موضوع مورد مطالعه، مورد واکاوی قرار گرفته و در هفت‌گونه طبقه‌بندی می‌گردند. سپس برحسب پیش‌فرض هر بینش نظری نسبت به فرهنگ دانشگاه، با استفاده از «چارچوب فرانظری» مارتین در سه‌گونه انسجام، تمایز و تقطیع طبقه‌بندی می‌شوند. نمایان شدن خلأهای پژوهشی مهم این عرصه برای مطالعات داخلی و ارائه «چارچوبی مفهومی» برای فهم ساده‌تر و جامع‌تر پیچیدگی‌های فرهنگ در آموزش‌عالی، از نتایج مهم این پژوهش است؛ چارچوبی که می‌تواند راهنمای پژوهش‌های گوناگون فرهنگی در دانشگاه و مفید برای مدیران دانشگاهی باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Complexities of Culture and Typology of It's Studies in Higher Education: A Meta-theoretical and Conceptual Framework

نویسندگان [English]

  • Alinaqi Amiri 1
  • Hassan Zarei Matin 2
  • Mohammad Mahdi Zulfaqarzadeh 3
1 Associate Professor, Faculty of Management, University of Tehran
2 Processor, Faculty of Management, University of Tehran
3 PhD student (Public Policy Management), University of Tehran
چکیده [English]

The issue of culture, as one of culture-making elements, gains more significance in the institution of higher education. It is about four decades now that the “university culture” has found a special place in foreign works and different scholars have discussed this complicated issue through their own approach.  However, despite this significance, the university culture has not yet drawn the attention of domestic researchers. As a result, there is a shortage of theoretical literature in domestic works on recognition and explanation of this phenomenon, which requires an organized study of foreign works. Aiming at eliminating this fault, the present paper is an attempt, through typology, which is a basic method in theorization, to topically review the cultural researches in higher education, analyze and classify them in seven types. In the next step, on the basis of presuppositions of each theory regarding university culture, they are classified in three categories, integration, differentiation, and fragmentation, using the Martin’s “meta-theoretical framework”. The main achievements of this research are: to shed light on the research lacunas in this field in domestic research; and to offer a “conceptual framework” for better and more comprehensive understanding of cultural complexities in higher education. The said framework would be useful for different cultural researches and also for university managers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • University Culture
  • Culture in Higher Education
  • University Organizational Culture
  • Discipline Culture
  • Cul-ture Of Academic Profession