جایگاه آموزش در برنامه‌های علم و فناوری کشور‌های منتخب جهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده ادبیات، زبان‌ها و تاریخ دانشگاه الزهراء

2 استادیار گروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

3 دانشیار گروه مهندسی برق دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

چکیده

تدوین نقشه جامع علمی کشور بر اساس اهداف کلان جامعه از دغدغه‌های عمده محافل علمی و فرهنگی کشور در سال‌های اخیر بوده است. با وجود برداشت‌های مختلف نسبت به مفهوم نقشه جامع و جایگاه و نقش بخش‌های مختلف آن، می‌توان انتظار داشت در طرحی با این عنوان، مقوله «آموزش» از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد. توجه به این نکته که بسیاری از کشور‌ها پیش از این به تدوین سیاست‌های کلان علم و فناوری خود پرداخته‌اند، مطالعه‌ای تطبیقی در این زمینه می‌تواند افق‌های جدیدی را برای تعیین جایگاه و نقش مقولات مختلف، از جمله آموزش، در تدوین سیاست‌های مشابه در کشورمان برای دست‌اندر‌کاران بگشاید. از این رو مقاله حاضر به بررسی جایگاه و نقش مقوله آموزش در طرح‌های ملی علم و فناوری 9 کشور اسپانیا، فنلاند، جمهوری چک، ایرلند، هند، ژاپن، تایوان، اوگاندا و آفریقای جنوبی می‌پردازد. با اینکه طبعاً سیاست‌های این کشور‌ها را نمی‌توان نمونه کامل و قابل الگو‌برداری صرف دانست، اما یافته‌های این بررسی با به تصویر کشیدن نقاط قوت و ضعف اسناد مورد مطالعه، برخی مسائل قابل‌تأمل را برای سیاست‌‌گذاران علم و فناوری کشور در زمینه جایگاه امر آموزش در نقشه جامع علمی کشور مطرح می‌‌کند. اهم این مسائل عبارت‌اند از نگاه کمی و محصول محور نسبت به آموزش؛ کلی بودن بیش از حد نکات مربوط به آموزش در این سند؛ در حاشیه قرار گرفتن آموزش نسبت به اقتصاد، پژوهش و خصوصاً فناوری؛ و نبود دیدگاه نظری منسجم و مشخص در پس مطالبی که در زمینه آموزش در نقشه گنجانده شده است. بر این اساس، توجه سیاست‌گذاران امر به این نکته جلب می‌شود که در بازنگری‌های احتمالی نقشه جامع علمی کشور و نیز در تدوین اسناد و برنامه‌های پایین دستی و اجرایی، نگاهی دوباره به جایگاه آموزش در برنامه‌های علم و فناوری کشور ضروری خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Status of Education in Science and Technology Plans of Selected Countries

نویسندگان [English]

  • Susan Qahramani Qajar 1
  • Hossein Mohammadi Doustdar 2
  • Abulfazl Ranjbar Noui 3
1 Assistant Professor, Faculty of Literature, Languages and History, Al-Zahra University
2 Assistant Professor, Department of Promotion of Science, Center for Research in State Scientific Policy
3 Associate Professor, Department of Electrical Engineering, Noushirvani Technical University, Babol
چکیده [English]

The preparation of the Country’s Master Plan of Science is among the major objectives of scientific and cultural centers of the country. Despite different approaches to the concept of master plan and the status and role of its different sections, the issue of education enjoys a special status in this plan. Given that many countries have already formulated their macro-policies of science and technology, a comparative study in this regard can open new vistas for the formulation of similar policies in our country. Hence, the present paper is an attempt to study the role and status of education in national plans of science and technology of nine countries, i.e. Spain, Finland, Czech Republic, Ireland, India, Japan, Taiwan, Uganda and South Africa. Although the policies of these countries are not suitable for duplication, the findings of the present study regarding their weak and strong points can offer noteworthy points for policymakers of science and technology of our country with regard to formulation of the master plan of science and technology. The most important findings of the present study are: product-based approach to education; generality of the points regarding education in this document;  marginalization of education compared to economy, research and technology in particular; and necessity of integrated specific theoretical approach behind the issues related to education in the master plan. On this basis, the attention of the policymakers is drawn to the point that in their probable review of the master plan of science of the country as well as in preparation of downstream and executive documents and plans, it will be necessary to cast a new look at the status of education in plans of science and technology of the country.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Master Plan of Science
  • Role of Education in Science and Technology
  • Scientific Policymaking
  • comparative study