مطالعه عوامل روان‌شناختی تأثیرگذار بر فرهنگ‌پذیری دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری روان‌شناسی محض از دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

تحقیق حاضر از سه مرحله تشکیل شد. در مرحله اکتشافی اول، 190 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، هر یک در یکی از دو موقعیت پژوهشی و در پاسخ به متن تجدیدنظر شده مرگ، زندگی و اطمینان همکاری داشتند. نتیجه این مرحله، دستیابی به 73 درصد مخاطره‌گریزی در موقعیت مثبت و 68 درصد مخاطره‌پذیری در موقعیت منفی بود. این یافته نشان داد که این نسخه سناریو توانسته است با آزمودنی‌های ایرانی ارتباط برقرار کند. در مرحله دوم، 361 نفر از دانشجویان پردیس فنی دانشگاه تهران، در چارچوب طرح علی ـ مقایسه‌ای، هر یک در یکی از هشت گروه، نسخه‌ای از متون هشت‌گانه تجدیدنظر شده مرگ، زندگی و اطمینان را پاسخ دادند. نتایج نشان داد که اثر چارچوب، ارتباط مستقیمی با «اهمیت سرنوشت قربانی برای آزمودنی» دارد. به‌عبارت دیگر هنگامی که در آزمودنی‌ها «درگیری هیجانی» نسبت به «سرنوشت مخاطبین در معرض خطر» ایجاد می‌شود اثر چارچوب بارز می‌گردد. همچنین، مطابق با یافته‌های مرحله دوم، فرهنگ دانشجویی مؤلفه‌های ارزشی نسبتاً متفاوتی را به آنان عرضه می‌دارد. مطابق با این یافته، می‌توان دانشجویان را گروه اقلیت محسوب دانست و عوامل مرتبط با فرهنگ‌پذیری را در آنان مطالعه نمود. مرحله سوم پژوهش به‌همین منظور به‌انجام رسید. در این مرحله، 155 نفر از دانشجویان پردیس فنی دانشگاه تهران، در چارچوب طرح همبستگی، با پاسخ‌دهی به مقیاس محقق‌ساخته مشارکت کردند. یافته‌ها به‌طور کلی حاکی از وجود ارتباط معنادار میان منابع فرهنگ‌پذیری (خانواده و دین)، عوامل تنش‌زا و انطباق روان‌شناختی در این جامعه می‌باشد. بنابراین، برای افزایش انطباق روان‌شناختی دانشجویان می‌توان از مؤلفه‌های مربوط به منابع خانوادگی و دینی کمک گرفت. از آنجا که انطباق روان‌شناختی و انطباق جامعه‌شناختی از سازه‌های مجاور و همپوش می‌باشند، از یافته‌های این پژوهش می‌توان جهت ارتقای سطح فرهنگ‌پذیری و افزایش انطباق جامعه‌شناختی دانشجویان بهره جست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Psychological Factors Affecting Acculturation among Students

نویسنده [English]

  • Fatemeh Taghiyareh
PhD (Psychology), Allemeh Tabatabaei University
چکیده [English]

The present study consists of three stages. In the first stage, which was the exploratory stage of the study, 190 students of Health, Medicine, and Rehabilitation Faculties of Tehran University of Medical Sciences (TUMS) participated on modified death, life, and certainty scenario. Results of this stage indicated a 73% risk-averse in positive conditions and a 68% risk-seeker in negative conditions. The finding indicated that this version of the scenario could be associated with Iranian subjects. In the second stage, 361 students of the Engineering Faculty of Tehran University each one in one of the eight groups, in causal-comparative research, filled out one of the eight modified versions of the death, life and certainty questionnaire. The results of this stage indicated that the framing effect has a direct relationship with “the importance of the sacrifice fate for the test subject”. In other words, the framing effect reveals itself when “emotional involvement” occurs among test subjects for the “fate of the endangered prospects”. In addition, based on the results of the second stage, the student culture provides them with fairly different value components. Based on these results, the students can be considered as a minority group, in which the factors involving acculturation can be studied. Therefore, the third stage of the study was conducted for this purpose. In this stage, 155 students of the Engineering Faculty of Tehran University, in correlation research, participated in the study by filling out the researcher-made questionnaire. The results of this stage indicate a significant relationship between the origins of acculturation (i.e. family and religion), stressors, and psychological adaptation in the society. The factors related to family and religion components can be used to increase the psychological adaptation of the students. Since psychological and societal adaptations are overlapping and adjacent constructs, the results of this study can be used to promote the level of acculturation and social adaptation of the students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acculturation
  • Psychological adaptation
  • Emotional Involvement
  • Family Resource
  • Framing Effects
  • Religion Resource